در چندین مقاله ی گذشته نگاهی گذرا داشتیم به رفتارهای مذمومی که در ورزشگاه یادگار امام روی داد و به تاثیرات منفی این اعمال در جامعه اشاره کردیم.
اکنون وقت آن رسیده است تا بار دیگر دست در دست هم دهیم و در صدد چاره جویی بر آییم. هر فردی که این مقاله را می خواند، بی شک علاقه مند به فرهنگ و ادب دیار و سرزمین خود است و مطمئنا چاره جویی هایی در سر دارد که می توانند رهگشا باشند. لذا در ابتدا از تمامی دوستان می خواهیم که نظرات خود را با دیگران قسمت کنند تا شاید روزی برسد که به مدد همین گفته ها و نوشته ها، شاهد رفتاری در ورزشگاه باشیم که موجبات سربلندی و افتخار روز افزون باشد.
در مقالات گذشته از نکوهش شکستن و فحاشی و اهانت سخن راندیم و بازگو کردیم که شان و منزلت آذربایجان و آذربایجانی چنین اعمال شنیعی را قبول نمی کند. برخی دوستان همچنان بر رویه ی قبلی اصرار داشتند و البته بسیاری از عزیزان نظراتی ارایه دادند که نشان از درک عمیق و بینش والای آنها داشت. از جمله ی این پیشنهادات می توان به تکان دادن دستمال سفید، سوت ممتد، سکوت معنادار چند دقیقه ای، ترک ورزشگاه، پشت کردن ، سر دادن شعارهای معنادار علیه فدراسیون و غیره اشاره کرد. هر کدام از این نظرات اگر در ورزشگاه جامه ی عمل بپوشند و جایگزین فحاشی و شکستن صندلی شوند، می توانند تفکر والا و ضمیر آگاه مردمان آذربایجان را بیش از پیش به جهانیان بنمایانند.
برای مثال می توان به تکان دادن دستمال سفید اشاره کرد که اکنون در سرتاسر جهان روشی مرسوم جهت نشان دادن اعتراض است. اگر روزی فرا رسد که به مدد خودمان این روش را در ورزشگاه پیاده سازیم، هم توانسته ایم به نحو صحیح اعتراض خود را بیان کنیم و هم تعلق شخصی و انفرادی خود را در قالب حرکتی پسندیده و در کالبدی اجتماعی نشان دهیم.
اگر اندکی تامل کنیم در می یابیم که خاکی که در آن قدم می گذاریم و هوایی که از آن استنشاق می کنیم زیبنده ی بهترین ها و پاک ترین ها است. در خاکی قدم می گذاریم که روزگاری شهریار سخن در آن به لطافت گام بر داشته است. هوایی را تنفس می کنیم که در کالبد رشید سردارانمان دمیده شده است و روح و جسم والایشان را، برای مبارزه تجهیز ساخته است. برخی از دوستان از نقد فحاشی و شکستن صندلی گلایه داشتند و اینکه در مقابل بی عدالتی باید ایستاد. شخص نگارنده بر این باور است که در مقابل بی عدالتی نباید ایستاد بلکه در مقابل آن باید عصیان کرد. ایستادن کافی نیست. باید عصیان کرد و بی عدالتی را برچید. انسان ذاتا عصیان گر است و این عصیان و طغیان گری اوست که او را انسان می سازد. وگرنه بی عصیان زندگی مفهومی ندارد. ولی عصیان و طغیان را نباید در شکستن و فحاشی جست.
باید به درستی ایستاد و عصیان گری کرد. باید با تمام وجود و با یکایک سلول های بدن "یاشاسین آذربایجان" سر داد. این گفتار اگر چه تنها دو واژه است ولی چنان عمقی دارد که فدراسیون نشین ها بهتر از ما بدان پی برده اند. یاشاسین آذربایجان اشک های جاری بر گونه های کودکان یتیم آذربایجان است. فریاد در گلو خفته و اشک های بر گونه جاری شده و گلایه های بر لب دوخته شده هواداران است که از این همه بی عدالتی فدراسیون به تنگ آمده اند. ولی برادر جان چاره در منطق و یکدلی است، نه در رفتار سرخابی گونه ی روبه صفتان. باید عصیان کرد و فریاد کشید ولی فحاشی نکرد. باید بیدار شد از این خواب خوش خرگوشی. باید به دنیا و ایران فهماند که وارثان سردار ملی همچون یلان بیشه ی کارزار یکایک دست در دست هم حامی آذربایجان و سمبل اتحاد و یکدلی اش – تراکتور- هستند.
باید گفت و باید عمل کرد، نباید ایستاد. باید به شیوه ی ستارخان ها و شهریاران عصیان کرد نه به شیوه ی یپرم خان ها. باید ارتش مشروطه بود نه قوای قزاق روس. باید آذربایجانی بود تا فهمید که چه نیرویی در پشت فریادهای صد هزار نفری یاشاسین آذربایجان نهفته است. باید سوت کشید، باید دستمال سفید تکان داد در مقابل داور و بازیکن و فدراسیونی که گمان می برند به سادگی می توانند در سرزمین فخر و افتخار، در دیار خون های پاک زمین ریخته شده حق را ناحق جلوه دهد. آری برادر جان، به سادگی نیست. ستار خان در مقابل ظلم عصیان کرد و رفت ولی از یک ستار هزاران سردار رویید. باکری ها آمدند و باز هم در مقابل ظلم عصیان کردند و باز هم رفتند ولی از باکری ها هزاران و میلیون ها شیرمرد و غیور زن روییدند. صدها هزار آذربایجانی یک صدا و یکدل و یک تن شدند و فریاد زدند یاشاسین آذربایجان؛ تا کودک چوپان دورافتاده ترین روستای آذربایجان از ورای سبلان این فریاد را بشنود و در نی نعبک خود آوای آذربایجان سر دهد. تا کودک یتیم آذربایجان بشنود و چشمانش پر خونش از شدت جور و جفا خونین تر شود و به عشق برادران و خواهرانشان فریاد عدالت خواهی سر دهد.
آری برادر در مقابل کفاشیان و تاج و امثالهم ایستادن کافی نیست. اینها دلخوش به فحاشی و شکستن هستند تا به مدد همین افعال مذموم هم حق را ناحق جلوه دهند و هم هفته ها محرومیت به پای هوادار بنویسند. با اینها باید عصیان کرد به طریقی که باور ندارند. اینان سالهاست که به فحاشی ها و شکستن های آزادی و سرخابی ها عادت کرده اند و عصیان گری و طغیان گری درست ما رشته های آنان را پنبه خواهد کرد.
هدف والاست و رسیدن نزدیک. آینده از آن ماست. مام میهن، آنا وطن آذربایجان باید به فرزندانش افتخار کند. این حداقل حق طبیعی وی است. سالها ما را در آغوش خود بزرگ می کند و زمانی که جسم متعفن ما را حتی نزدیکترین کس امان نیز نمی پذیرد با محبت در سینه می کشد. برادر جان ، بدانیم و باور کنیم که ما فرزندان این مادر پاک هستیم. مادری که پاک است و تنها خواستار پاکی از فرزندان خود. مگذاریم به سادگی بازیچه ی افراد غرض دار شویم.
منطقی بیاندیشیم و منطقی عصیان کنیم. در پایان دوباره از دوستان خواهشمندیم تا تمامی نظرات خود را در مورد جایگزین هایی برای رفتارهای مذموم فحاشی و شکستن و غیره ذکر کنند.
علی سرابلی
https://www.facebook.com/ali.sarabli
جنازه خبرنگار سابق News of the World که موضوع هک کردن تلفنهای همراه شهروندان انگلیسی را افشا کرده بود، امروز صبح در خانه اش توسط پلیس کشف شد. Sean Hoare در مقاله ای روسای موسسه نیوز آو د ورلد وابسته به امپراطوری رسانه ای روبرت مرداک را متهم کرده بود که دستور هک کردن تلفن همراه را داده اند. سخنگوی پلیس در حال حاضر مرگ او را در رده غیرقابل توضیح طبقه بندی کرده است. Sean Hoare برای اولین بار در مصاحبه ای با «نیویورک تایمز» از ماجرای شنود تلفنی روزنامه مرداک پرده برداشت . وی در این مصاحبه اعلام کرد که کارمندان نیوز اینترنشال به آخرین تجهیزات پلیسی برای شنود تلفن های مردم مجهز هستند . وی همچنین در این مصاحبه به نیویورک تایمز گفت که خود وی ابتدا در نشریه سان پیام های تلفنی مردم را ضبط و پیاده می کرد و سپس آن را در اختیار کالسون سردبیر نیوز اینترنشال می گذاشت. مدتی بعد کارلسون ، شین هوار را به نیوز اینترنشال می برد تا در آنجا نیز همین کارها را انجام دهد.
صداقت نوشت: یک هم وطن دورودی روز گذشته (دوشنبه) با حضور در دفتر کار شهردار این شهر و زدن رگ اصلی دست خود اقدام به خودزنی کرد.
بنابر
این گزارش، نامبرده که به دلیل معلولیت جسمی، با استفاده از ویلچر حرکت می
کند، در اعتراض به بی توجهی شهرداری نسبت به درخواست وی و همچنین تردد بیش
از حد برای پیگیری کار خود به شهرداری، اقدام به خودکشی کرده است.
گفتنی
است نامبرده دارای یک دکه مطبوعاتی در سطح شهر دورود بوده که با هزینه
شخصی نیز مبالغی را برای بهسازی آن هزینه کرده که اخیرا این دکه از سوی
شهرداری دورورد از وی گرفته شد؛ وی به همین دلیل در روزهای اخیر چندین بار
برای پیگیری موضوع و رفع مشکل خود به شهرداری مراجعه کرده که ظاهرا و بنا
به دلایلی این مهم تاکنون عملی نشده است، نامبرده امروز نیز پس از حضور در
شهرداری به دفتر کار شهردار رفته و خواستار رفع مشکل خود شده که اصرار
شهردار در قانع کردن وی و همچنین خروج وی از اتاق کار نتیجه ای را به دنبال
نداشته است.
به همین دلیل شهردار دورود در تماس تلفنی با پلیس
110، خواستار حضور مامورین انتظامی برای رفع مشکل می شود، این شهروند
دورودی نیز در مقابل دیدگان شهردار و کارمندان اقدام به زدن رگ دست خود می
کند.
براساس این گزارش، وی هم اکنون در این بیمارستان بستری است و پزشکان اقدامات لازم برا ی مداوای وی را انجام می دهند.
بسیاری
می گویند که خودارضایی را در ایران و مذهب اسلام بزرگش کردن و حرام . در
حالیکه در کشورهای اروپایی آن را تایید می کنند!!! برای ما جای تعجب است در
حالیکه این مطالب از سایت های اروپایی و آمریکایی و ... درج شد و همگی بر
منفی بودن خودارضایی و ترک آن تاکید دارند باز هم عده ای کورکورانه در پی
انکار خود هستند . انکار شخصیت انسانی و ارزشمندی که باید داشته باشند ولی
از آن دوری می کنند . انکار این مطلب که خودارضایی یعنی آغاز نابودی دوران
طلایی نوجوانی و جوانی .
اگر کمی با تفکر و خرد بیندیشیم می پذیریم که نباید با خود دشمنی کرد . خودارضایی یک مسئله و بیماری است که باید ترک شود .
بدون هیچ شک و تردید بیان می کنیم که :
هر پزشک و کارشناس یا متخصصی که خودارضایی را بدون ضرر و یا مفید می
داند و یا انجام محدود انرا تایید می کند ، به سواد و علم او شک کنید چه
ایرانی باشد چه غیر ایرانی
www.med.umich.edu
مدیریت بهداشت و درمان دانشگاه میشیگان
خودارضایی در سنین نوجوانی تمایل به همجنسگرایی را بالا می برد - فعالیتهای
روزمره و مفید در کودک را مختل می کند - سبب بروز دردهای مقاربتی در آینده
می شود و در توان حفظ عوظ با مشکل مواجه می شود - سبب بروز خارش های موضعی
و حتی بروز تروما می شود.
www.answers.yahoo.com
بخش مشاوره سایت یاهو
مادری در خصوص خودارضایی دختر 16 ساله خود که رفتارش با انجام خودارضایی
تغییر کرده بود کمک و راهنمایی خواسته بود . در شرح مشکل دخترش بیان کرده
بود که دخترش را زیر نظر داشته و متوجه شده در طی یک روز سه نوبت خودارضایی
داشته است . رفتارش بسیار تند و بد شده و از زمانیکه متوجه خودارضایی او
شده است ، او را دختری افسرده و گوشه گیر می بیند که دوست دارد تنها باشد .
حتی یک نوبت پس از خودارضایی شاهد گریه و افسردگی شدید او بوده است
مشاور در پاسخ خودارضایی برای دختر ایشان را منع کرده و بیان کرده باید
برای بهبودی شرایط روحی او تغییر مکان زندگی بدهند . به بیان بخش مشاوره
یاهو خوداراضیی در سنین نوجوانی سبب بروز پرخاشگری و ناملایمات روحی می شود
. والدین باید فرزندان را از کودکی با شیوه صحیح مسائل جنسی آشنا کنند.
www.muslim-canada.org
موسسه اسلامی توسعه عدالت - جامعه مسلمانان کانادا
در این سایت خودارضایی - استمناء - را تجاوز به خویشتن معرفی کرده است .
رفتار غیر انسانی که روح و جسم را نابود می کند . هر گونه سوء استفاده از
اعضاء جنسی مگر در زندگی مشترک به معنای جنایت به خود و تجاوز به خود است .
تجاوز جنسی فقط برخورد جنسی منفی با دیگری نیست بلکه خودارضایی نیز تجاوزی
است که عوارضش از تجاوز به دیگران گسترده تر است
اشاره شده است که : پیامبر (ص) به شدت استمناء را نهی کرده اند . در جایی
دیگر بیان شده که عمر از خلفاء اهل سنت در اسلام ، گناه خودارضایی را با
سرقت غذا در زمان قحطی یکی دانسته است
ww.sexualcontrol.com
پایگاه مشاوره کنترل جنسی
این سایت خودارضایی را یک اعتیاد حاد معرفی کرده و بیان داشته باید افرادی
که به خودارضایی - استمناء - روی آورده اند را به مراکز مشاوره و درمان
معرفی کرد . باید خودارضایی را متوقف کنند و از تحریک خود به روش لمس عضو
جنسی چه در زن و چه مرد پرهیز شود چراکه همچون اعتیاد به مواد مخدر می
تواند سبب تخریب جوانان شود
www.marriage.about.com
وابسته به کمپانی نیویورک تایمز
در این سایت که به مشاوره قبل و بعد از ازدواج می پردازد در سوالی که مطر
شده آیا خودارضایی به ازدواج من در آینده صدمه می زند یا نه ، پاسخ داده
شده که : خودارضایی - استمنا ء - یک مشکل بزرگ برای زوجین می باشد .
خودارضایی شما در قبل از ازدواج تمایلات جنسی شما را به همسرتان کاهش داده و
سبب کاهش روابط جنسی و نهایتا عاطفی بین شما خواهد شد . اشتمناء سبب کاهش
اعتماد به نفس در شما و صربه های روحی می شود . وقتی می توان رابطه مناسب
جنسی با همسر داشت نباید آنرا با خودارضایی در پیش از ازدواج آسیب رساند
متاسفانه آمار خودارضایی نشان می دهد که مردان بیش از زنان به آن گرفتار
هستند . اگرچه آسیب های روحی استمناء در زنان شدیدتر از مردان است .
www.bendov.info
پایگاه دکتر یوآو بن - دوو
وقتی در این پایگاه مطالب مربوط به خودارضایی را مطالعه می کردیم به این
حقیقت دست یافتیم که خودارضایی در تمامی کشورها به عنوان یک ایراد بزرگ و
مشکل سنین نوجوانی و جوانی شناخته می شود و جالب توجه است که از استمناء با
عنوان قاتل جوانان یاد شده است
در این پایگاه ثبت شده است که :
در قرن نوزدهم میلادی دانشمندان و بزرگان علم پزشکی به این باور قوی رسیدند
که خودارضایی قویا رای انسان کشنده است . چراکه این بیماری و این رفتار
مریض گونه جسم و ذهن انسان را هدف گرفته و تخریب می کند . کارشناسان ریال
پزشکان ، بهداشتکاران ، مربیان و همه و همه باید از استمناء ترس اشته و
معایب آنرا به جامعه منتقل کنند . نگرانی از خودارضایی هیچ ارتباطی به دین و
مذهب ندارد بلکه جنبه علمی و استدلالی دارد .
دانشمندان قویا اعلام کردند که تجربه یک بار خودارضایی می تواند اثرات منفی
خود را در جوان بگذارد و او را گرفتار ناهنجاریهای رفتاری کند .عواقب
خودارضایی در میان دختران و پسران اروپایی را باید از عواقب طاعون و جنگ
جدی تر دانست و آنرا نهی کرد و ممنوع دانست. باید از مقاطع کودکی در خانه و
اجتماع و مدرسه قوانین رفتاری خواص در نظر گرفت تا کودک درست جنسیت را
بشناسد و در دام خودارضایی در آینده گرفتار نشود . والدین باید کنترل شبانه
بر فرزندان خود داشته باشند و رفتار غلط جنسی را به درستی در انها اصلاح
کنند . در سالهای گذشته و دور والدین به دلیل ترس شدید از خودارضایی دختران
بر روی انها اعمال جراحی برای برداشتن کلیتوریس - چوچوله - انجام می دادند
که البته این عمل را نهی می کنیم و باید تربیت درست را مورد توجه قرار داد
.
ترس از خودارضایی را می توان به قرن هجدم اشاره کرد . برای اولین بار در
سال 1715 بروشوری با عنوان نگرانی گناه شنیع خودآلودگی به چندین زبان
اروپایی نوشته و منتشر شد .در این مقاله عواقب و مشکلات شدید خودارضایی در
هر دو جنس دختر و پسر مورد بررسی قرار گرفته بود .
پزشک سوئیسی ، ساموئل - اوت تیسوت ، در طول دهه 1750 و 1760 نظریه ای
هدفمند را در خصوص ترس از استمناء و پیشگیری از آن ارائه داد . وی
خودارضایی را مهلک دانست و بیان کرد باید ترس از خودارضایی را مطرح و گسترش
داد . باید نوجوان و جوان از معایب این عمل آگاه شوند و از آن دوری کنند .
باید با برنامه ریزی هدفنمد و آموزش والدین و مراکز آموزشی در خصوص
پیشگیری اقدام کرد .
در نیمه اول قرن بیستم توجه برخی دانشمندان و محققین به خودارضایی معطوف شد
و به عوارض و معایب این رفتار وحشتناک و غیر عقلانی اشاره کردند . گرچه
عده ای به دشمنی و مخالفت با این مسائل پرداختند ولی بر اکثریت مردم و
کارشناسان این باور حاکم بود که باید از استمناء ترسید و در مقابلش ایستاد .
مقالات ارزشمندی در سال 1844 در لندن در گروه جزوات ضد استمناء به چاپ رسیدی . مقالاتی با عناوین زیر :
او جوان است امیدوارم مادرش او را آگاه سازد
پیری زودرس یک نتیجه قطعی
آتش را در چشمانش می بینم
پاهایش رنجور و ناتوان است
مرگ زود هنگام