مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

پس لرزه ها امان مردم را بریده است


بعد از زلزله 21 مرداد ، صدها پس لرزه که بعضاً قدرتشان به 5 ریشتر هم می رسد ، آذربایجان شرقی و به ویژه ورزقان را لرزانده است و هم اکنون نیز این وضعیت ادامه دارد. پس لرزه ها امان مردم را در این منطقه بریده است. برخی کارشناسان معتقدند پس لرزه ها تا سه ماه ادامه خواهند داشت.

عصرایران: در پی زلزله اخیر آذربایجان و پس لرزه های مکرر آن ، مرکز لرزه نگاری کشوری اعلام کرد: یک هیأت پنج نفره از مسئولین و زلزله شناسان موسسه ژئوفیزیک جهت بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در روز جمعه به استان آذربایجان شرقی عزیمت نمودند.



گفتنی است بعد از زلزله 21 مرداد ، صدها پس لرزه که بعضاً قدرتشان به 5 ریشتر هم می رسد ، آذربایجان شرقی و به ویژه ورزقان را لرزانده است و هم اکنون نیز این وضعیت ادامه دارد.
پس لرزه ها امان مردم را در این منطقه بریده است. برخی کارشناسان معتقدند پس لرزه ها تا سه ماه ادامه خواهند داشت.

آهنگ زلزله به صدای آیتام به مناسب زلزله در قاراداغ آذربایجان

آهنگ زلزله به صدای آیتام به مناسب زلزله در قاراداغ آذربایجان


http://s1.picofile.com/file/7470350214/Aytam_Qarada%C4%9Fda_Zilzile.mp3.html

امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان ادامه دارد

امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان ادامه دارد


براساس گزارش‌ها، عملیات آواربرداری، انتقال کشته‌شدگان و مجروحان و اسکان آسیب‌دیدگان در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی ایران پایان یافته و تامین مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز زلزله‌زدگان محور اصلی اقدامات امدادرسانان در این مناطق است.

مقام‌های ایران تعداد تلفات زمین‌لرزه‌هایی را که دیروز در استان آذربایجان شرقی رخ داد، حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران تعداد مصدومان زلزله نیز به ۵ هزار نفر رسیده است.

فردا و پس‌فردا (دوشنبه و سه شنبه) در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام شده است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که زلزله‌زدگان به اقلامی همچون آب، دارو، مواد غذایی، لباس و مواد بهداشتی نیاز دارند.

یکی از خبرنگارانی که به مناطق زلزله‌زده رفته است، می‌گوید که هنوز به برخی از این مناطق امکاناتی نرسیده است.

او می‌گوید که وضعیت امدادرسانی در روستاهای اطراف هریس "وخیم‌تر است و تنها در دو روستای قره‌بلاغ و کناره بیش از ۱۲۰ نفر کشته شده‌اند."

مشاهدات خبرنگاران از مناطق زلزله زده

  • وضعیت شهرها نسبت به روستاها به مراتب بهتر است و خرابی به گستردگی منطقه ورزقان نیست، اینجا وحشتناک است.
  • نوجوانانی با دست و پای شکسته در چادرها در انتظار امدادگران هستند.
  • هنوز پای هیچ امدادگری به اغلب روستاها نرسیده است
  • جوانان برای اهدا خون به مراکز مراجعه کرده‌اند.

او اضافه کرد: "این کشته‌شدگان توسط بازماندگان و بدون انجام مراسم کفن و دفن به خاک سپرده شده‌اند".

این خبرنگار که به چند منطقه زلزله‌زده در استان آذربایجان شرقی رفته است، می‌گوید که در مسیر خود از روستاهایی عبور کرده که "مردم آن در ۲۴ ساعت گذشته به آب، دارو و غذا دسترسی نداشته‌اند و همچنان در شوک زلزله دیروز به سر می‌برند."

خبرنگار اعزامی خبرگزاری مهر به مناطق زلزله‌زده نیز در گزارشی از تخریب جاده‌های این مناطق خبر داده که عملیات امدادرسانی را با دشواری روبه‌رو کرده است.

مهر نوشته است که ورزقان تنها شهر استان آذربایجان شرقی است که بیمارستان ندارد و تنها مرکز بهداری آن با دو پزشک عمومی فعالیت می‌کند.

در این گزارش آمده است که ساکنان برخی روستاهای زلزله‌زده در طول دیشب به نجات افرادی مشغول بوده‌اند که زیر آوار مانده‌اند و حتی در روستای شاللی به اندازه‌ای سکوت برقرار بوده است که به نظر می‌رسید تمام ساکنان روستا زیر آوار مانده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز یکشنبه ۲۲ مرداد، گزارش داده است که جمعی از اهالی روستاهای زلزله‌زده شهر هریس گفته‌اند که از روز گذشته تاکنون هیچ مواد غذایی و چادری برای اسکان دریافت نکرده‌اند.

درخواست کمک‌های نقدی؛ 'کمبودی احساس نمی‌شود'

جمعیت هلال احمر ایران در اطلاعیه‌ای خواهان دریافت کمک‌های نقدی به آسیب‌دیدگان و بازماندگان زلزله آذربایجان شرقی شده است.

این نهاد اعلام کرده است که کمک‌های غیرنقدی دریافت نمی‌کند.

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران هم روز یکشنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که با وجود اعلام آمادگی کشورهای خارجی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی، نیازی به این کمک‌ها نیست و "عملیات امداد و نجات با استفاده از ظرفیت داخلی انجام می‌شود".

"در روستای شاللی به اندازه‌ای سکوت برقرار بود که به نظر می‌رسید تمام ساکنان روستا زیر آوار مانده‌اند"

خبرنگار اعزامی خبرگزاری مهر به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

گزارش شده است که مسئولان برخی کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، روسیه، پاکستان و امارات متحده عربی در تماس با مقامات عالی‌رتبه ایران برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران به ایسنا گفته است که صلیب‌سرخ تایوان، صلیب‌سرخ سنگاپور، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ، دفتر یونیسف در تهران، دفتر پزشکان بدون مرز، صلیب‌سرخ آلمان، دفتر منطقه‌ای صلیب‌سرخ در نامه‌های جداگانه ضمن ابراز همدردی، آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های امدادی به مناطق زلزله زده اعلام کرده‌اند، ولی "با توجه به توانایی جمعیت هلال احمر در پوشش امدادی مناطق زلزله‌زده، نیازی به کمک‌های بین‌المللی نیست."



احمدرضا شجیعی، قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که چادر، پتو، بسته‌های بهداشتی، موکت و مواد غذایی از مهم‌ترین نیازهای مردم زلزله‌زده است که از سوی این سازمان تامین شده و "کمبودی از جانب آن احساس نمی‌شود."


او اضافه کرد: یک هزار و ۱۰ روستا در منطقه درگیر زلزله بوده‌اند که از این تعداد ۲۰ روستا به طور کامل و ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

او از حضور یک هزار و ۱۰۰ امدادگر در این مناطق خبر داد و گفت که برای کمک‌رسانی ۹۷ دستگاه آمبولانس، ۵۳ دستگاه خودروی عملیاتی، شش فروند بالگرد و ۲۰ دستگاه زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.



گزارش شده است که در شهرستان اهر آسیب‌دیدگان و افرادی که بی‌سرپناه شده‌اند، در اماکن ورزشی، سالن‌ها و مدارس اسکان داده شده‌اند و تانکرهای آب‌رسانی به روستاهای آسیب‌دیده ارسال شده‌اند.



ایرنا گزارش داده است که در روستاهای شهر ورزقان لاشه احشام "زیر انبوهی از آوار دفن شده است و تاخیر در جمع‌آوری آنها می‌تواند بهداشت بازماندگان زلزله را تهدید کند."

یکی از اهالی یکی از روستاهای زلزله‌زده به ایرنا گفت: "زلزله زندگیمان را بلعیده است. نیاز به کمک داریم."

او که گزارش شده پسر، عروس و دو نوه خردسالش را در زلزله از دست داده است، گفت: "نیاز به همه نوع کمک، چادر، پتو، لباس، دارو، آب و غذا داریم."

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) وزیر کشور ایران که برای بررسی اوضاع از نزدیک به مناطق زلزله‌زده رفته، گفته است که رئیس‌جمهور ایران بر ضرورت بازسازی سریع، آواربرداری سریع و مناسب، ارسال به موقع غذا و دارو و اسکان موقت حادثه دیدگان تاکید دارد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران هم گفته است که در شرایط کنونی هیچ مشکلی در خدمات‌رسانی در حوزه پزشکی به مجروحان بستری شده در بیمارستان‌ها وجود ندارد و مشکل اصلی در منطقه ساماندهی کشته‌شدگان است.



غلامرضا خوش خلق، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر هم گفته است که در تامین برق مناطق زلزله‌زده شمال غرب ایران مشکلی وجود ندارد و برق مناطق روستایی مرحله به مرحله وصل می‌شود.



او گفت که نیروگاه برق تبریز پس از وقوع زمین‌لرزه برای مدتی از مدار خارج شده بود، ولی با برطرف کردن نواقص، دوباره وارد مدار شده است و هم اکنون مشکلی در فعالیت‌های آن وجود ندارد.

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند




دو زمین‌لرزه بزرگ حوالی شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران را لرزانده است.

یکی از این زمین‌لرزه‌ها ساعت ۱۶ و ۵۳ دقیقه و دومی ساعت ۱۷ و ۴ دقیقه به وقت محلی رخ داده است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری ایران، وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، عمق این زمین‌لرزه‌ها را ۱۰ کیلومتر اعلام کرده است.

مرکز زلزله‌شناسی آمریکا نیز دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶.۳ و ۶.۲ در مقیاس ریشتر را در شمال غرب ایران ثبت کرده است.



یک زلزله در ۴۸ کیلومتری شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و زلزله دوم در ۲۰ کیلومتری شهر اهر رخ داده است.

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات ایران، به خبرگزاری مهر گفته است که دو زلزله بزرگ در استان آذربایجان شرقی ارتباط با روستاها را قطع کرده است و ارتباطات تنها با بی‌سیم انجام می‌شود.

او گفت که آمار کشته‌شدگان هنوز اعلام نشده است، ولی مجروحان در حال انتقال به بیمارستان هستند.

او اضافه کرد که بیشتر آسیب‌دیدگان دچار شکستگی استخوان هستند.

آقای مظفر گفت که برای امدادرسانی به روستاهایی که ارتباط با آنها قطع شده است، بالگرد و امدادگر اعزام شده است.

رئیس اورژانس کشور هم به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که دو تیم ارزیاب به تبریز و اهر اعزام شده‌اند.

یکی از مدیران ارشد سازمان آتش‌نشانی تبریز هم به ایسنا گفته است که ترافیک شدیدی در اکثر معابر شهر تبریز حاکم است و بیشتر نقاط تبریز با قطعی برق روبه‌رو هستند که موجب استرس و اضطراب ساکنان این شهر شده است.

همچنین مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران گفته است که به دو روستای هریف و خرمالو در استان آذربایجان شرقی دو تیم ارزیاب فرستاده شده است.



وحشت در شهرهای شمال غرب ایران



براساس گزارش‌ها، شدت زلزله موجب وحشت ساکنان تبریز شده و آنها در خیابان‌ها به سر می‌برند.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که شبکه‌های تلفن همراه و ثابت تبریز نیز با اخلال روبه‌رو شده است.

خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گزارش داده است که تکان‌های دو زمین‌لرزه برای لحظه‌هایی به نسبت طولانی در شهر اردبیل و حوالی آن هم احساس شده است و به دنبال آن، بسیاری از ساکنان اردبیل منازل، مغازه‌ها و سایر اماکن سربسته را ترک کرده و به خیابان‌ها رفته‌اند.

رئیس اورژانس اردبیل از آماده‌باش نیروهای اورژانس در اردبیل خبر داده و گفته است که در صورت نیاز امدادرسانی به مجروحان آغاز خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل نیز اعلام کرده است که ۵۰ نیروی امداد با یک کاروان شامل سه دستگاه آمبولانس به شهرستان اهر اعزام شده‌اند.

براساس گزارش‌ها تکان‌های این زمین‌لرزه‌ها در شهرهای ارومیه و مراغه نیز احساس شده است.

ایرنا گزارش داده است که برقراری ارتباط تلفنی با تبریز دشوار شده و برخی ساختمان‌های این شهر بر اثر شدت زمین‌لرزه ترک خورده‌اند.



همچنین مرکز لرزه‌نگاری کشوری در ایران از وقوع چهار پس‌لرزه به بزرگی ۴.۱، ۴.۷، ۴.۱ و ۴.۵ در مقیاس ریشتر در ورزقان استان آذربایجان شرقی خبر داده است.

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان به خبرگزاری مهر گفته است که تلفن‌های ثابت و همراه این شهر قطع شده است و امکان ارتباط وجود ندارد.

او اضافه کرد: تعدادی از ساختمان‌های کاهگلی فروریخته است و تعدادی از مردم زخمی شده‌اند که در حال انتقال به بیمارستان هستند.


دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند

دو زمین‌لرزه بزرگ شمال غرب ایران را لرزاند