مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

آیا حادثه تصادف اتومبیل در میدان تیان‌آن‌من یک حمله تروریستی بود؟


آیا حادثه تصادف اتومبیل در میدان تیان‌آن‌من یک حمله تروریستی بود؟




مقامات چینی ادعا می‌کنند که تصادف اتومبیل در میدان تیان‌آن‌من پکن در ۲۸ اکتبر، حمله تروریستی عمدی بوده، اما این ادعا درکل، بی‌اساس بوده‌است. شیوه‌ی رژیم در پرداختن به این حادثه، بررسی‌های دقیق و موشکافانه بسیاری را به‌دنبال داشته و مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته‌‏است.

مقامات رسمی چین اظهار داشتند که راننده اتومبیل مردی اویغور به نام “آسمن حسن” از “سین کیانگ” بوده‌است. یکی از دوستان “حسن” به رادیو آزاد آسیا گفت که برادر کوچکتر “حسن” نیز چند سال پیش در یک حادثه اتومبیل کشته شده، و خانواده “حسن” مقامات چینی را در مرگ او مقصر دانسته‌‏اند.

“مقامات چینی در این زمان هیچ‌گونه بازبینی از فیلم‌های مربوط به صحنه حادثه را دراختیار قرار نمی‌دهند، زیرا نمی‌خواهند مردم به نقاط ضعف آن‌ها پی برده و ثابت کنند که رویداد مزبور یک “حمله تروریستی” نبوده است.

هنگ هی، مفسر سیاسی

“علیم سیتوف”، رئیس انجمن اویغورهای امریکا، طی تماس با شبکه رادیویی صدای امریکا بیان کرد که خانواده “حسن” مبادرت به شکایت علیه حزب کمونیست چین کردند.



اقدام به خودکشی در مقابل حمله تروریستی


تحلیلگران استدلال کرده‌اند که این احتمال وجود دارد که سه سرنشین ماشین که شامل حسن، مادر و همسر وی بودند، به‌خاطر اعتراض به رژیم، اقدام به خودکشی کرده باشند. از دیدگاه “هو جیا”، یکی از فعالان حقوق بشر در چین، این سناریو بیشترین احتمال برای این حادثه است. این رویداد متمایز از یک اقدام تروریستی است که با هماهنگی یک سازمان جهادی صورت گرفته باشد؛ تروریست‌‏ها چندان به این‌‏کار شهرت ندارند که همسر و مادر خود را به عنوان بخشی از یک حمله انتحاری وارد عمل کنند.

براساس اظهارات شاهدان صحنه، جهت حرکت اتومبیل مزبور به سمت پرتره “مائو تسه‌دونگ” بوده که در میدان‌ تیان‌آن‌من آویخته شده است، و این‌که راننده در تلاش بوده تا با هشدار به عابران، آن‌ها را از مسیر خود دور کرده و به‌این‌ترتیب توانسته به مقصد نهایی خود برسد.

لس‌آنجلس تایمز به‌نقل از یک شاهد عینی که یک زن جوان فیلیپینی بوده، گفت که راننده با بوق‌زدن ممتد خود، عابران پیاده را دور کرده و آشکارا پرتره مائو را هدف قرار داده‌بود.




روزنامه ساوسرن متروپولیس دیلی، که یک روزنامه چینی است، پیامی را به وبلاگ خود در وب‌سایت ویه‌بو – توییتر چین- ارسال کرد که در آن به اظهارات یک زن جوان فیلیپینی استناد کرد که از شاهدان عینی حادثه بوده‌است. این زن احتمالا همان شاهد مورد‌نظر لس‌آنجلس تایمز بوده، زیرا اظهاراتی مشابه‌ همان زن را داشته است. این پیام به علت اعمال سانسور، بلافاصله از وب‌سایت پاک شد. یکی از شاهدان به نشریه وال استریت گفت که اتومبیل مزبور درمیان شعله‌های آتش تقریباً در مقابل پرتره مائو منفجر شد.

روزنامه آزادی فرانسه، طی گزارشی در این خصوص اشاره کرد که حادثه اتومبیل همانند اقدام به خودسوزی در مقابل پرتره مائو به‌نظر می‌رسد.

ظاهراً، راننده قصد نداشت با ایجاد انفجاری بزرگ باعث کشتن دیگران شود. مردی که سه متر دورتر از محل وقوع حادثه بود، به لس آنجلس تایمز گفت که، “دراثر این حادثه دچار صدمه نشده است، زیرا شدت انفجار قوی نبوده.”

تناقض آشکار

برطبق مقاله‌ای از رادیو بین المللی فرانسه، عملکرد مقامات چینی درخصوص “حمله تروریستی” در میدان تیان‌آن‌من، در مقایسه با عملکرد مقامات آمریکایی درخصوص بمب‌گذاری در ماراتن بوستون، دارای تناقض آشکاری است.

مقامات آمریکایی بلافاصله پس از بمب‌گذاری در ماراتن بوستون، از طریق اینترنت، روزنامه و تلویزیون، عموم مردم را در جریان وقوع حادثه قرار دادند. آنها همچنین فیلم‌های بازبینی حادثه را منتشر کرده و آشکارا از شاهدان رویداد خواستند که اظهارات، عکس‌ها، و فیلم‌های خود را ارائه دهند.

اما، مقامات چینی، برعکس عمل کردند. آن‌ها بلافاصله گزارش‌های اولیه را مسدود کردند، عکس‌های یک روزنامه‌نگار خبرگزاری فرانسه که در صحنه حضور داشت را پاک کردند، و عکس‌ها و پیام‌هایی که توسط شاهدان عینی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی چینی ارسال می‌شدند را ازبین بردند.

رسانه‌های آمریکایی آزادانه اقدام به مصاحبه با اعضای خانواده، همکلاسی‌ها، یا خویشاوندان افراد مظنون به بمب گذاری کردند، درحالی‌که رسانه‌های چینی مجاز به ارائه گزارش‌های خود درخصوص واقعه تصادف اتومبیل نبوده و همچنین اجازه نداشتند درباره اعضای خانواده فرد مظنون گزارش تهیه کنند.


تمامی این موارد ثابت می‌کنند که مقامات چینی سعی می‌کنند حقایق را از مردم پنهان کنند.



مسائل گذشته همچنان تکرار می‌‏شوند

“هنگ هی” مفسر سیاسی مستقل، این حادثه را با به‌اصطلاح حادثه خودسوزی در میدان تیان‌آن‌من در سال ۲۰۰۱ مقایسه کرد. درآن زمان، سی‌سی‌تی‌وی، سخنگوی رژیم چین، اقدام به پخش فیلمی کرد که پنج نفر را نشان می‌داد که اقدام به خودسوزی در میدان تیان‌آن‌من کرده بودند؛ آن‌ها ادعا کردند که این پنج نفر از تمرین‌کنندگان روش معنوی فالون گونگ هستند.

بلافاصله پس از آن، شبکه تلویزیونی سلسله تانگ جدید، که یک شبکه تلویزیونی چینی زبان در خارج از کشور چین است، اقدام به تولید فیلم مستندی به‌نام “خودسوزی دروغین” کرد که برنده جایزه شده و این گزارش غلط را مورد بررسی دقیق قرار داد. این فیلم با اشاره به اشتباهات و ضعف‌های موجود در فیلم سی‌سی‌تی‌وی، ثابت می‌کند که این حادثه توسط مقامات چینی برای بدنام‌کردن روش معنوی فالون گونگ صحنه‌سازی شده است.

“هنگ هی” اشاره کرد که میدان تیان‌آن‌من به شدت توسط دوربین‌های مداربسته کنترل می‌شود که کل منطقه را پوشش می‌دهند، و صحنه وقوع حادثه اخیر نیز باید توسط این دوربین‌ها ضبط شده باشد.

وی اظهار داشت که، “مقامات چینی تا این زمان هیچ فیلمی حاکی از بررسی صحنه وقوع حادثه را منتشر نکرده‌اند، به‌خاطر این‌که نمی‌خواهند مردم با پیداکردن نقاط ضعف آن‌ها، ثابت کنند که این یک “حمله تروریستی” نبوده‌است.

با توجه به اظهارات “هنگ هی”، احتمال دارد مقامات چینی، از اقدام به خودکشی، قبل از وقوع آن آگاهی داشتند. یک مهندس فرانسوی که شاهد تصادف اتومبیل مزبور بود، به روزنامه فرانسوی فیگارو گفت که قبل از تصادف خودرو، در حوالی شهر ممنوعه اعلام کردند که این مکان برای آن روز بسته است. در وبلاگ یک وبلاگ‌نویس چینی نیز نوشته شده بود که ایستگاه مترو در آن حوالی، در ۲۸ اکتبر، قبل از ساعت ۹ صبح تعطیل شد. اما چنین روایاتی قطعی نیستند.

“هنگ هی” بیان کرد که، در هر صورت، پس از این حادثه، بزرگترین برنده، نظام حفظ و ثبات رژیم چین است. وی در ادامه گفت، “زیرا به این معنی است که این نظام، منابع و بودجه بیشتری دراختیار دارد تا در میان سایر وظایف خود، به سرکوبی اویغورها هم بپردازد.”



بنا به اظهارات “علیم سیتوف”، پس از حادثه ۹/۱۱ در سال ۲۰۰۱، مقامات چینی اغلب درخواست‌های صلح‌آمیز توسط اویغورها را برچسب “عملیات تروریستی” می‌زنند، و سرکوب اویغورها را تشدید می‌کنند.

وی بیان کرد که، “از زمانی که شی چینگ‌پینگ قدرت را در دست گرفت، حدود دویست تا سیصد اویغور به‌خاطر اعتراض علیه رژیم کمونیستی چین توسط ارتش چین اعدام شده‌اند. ما نگران هستیم که مقامات چینی دوباره از این حادثه به‌عنوان یک بهانه استفاده کنند تا خواسته‌های اویغورها، مبنی بر داشتن رفتار منصفانه با آنها را محدودتر کنند.”

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد