مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

"دلار" چگونه بوجود آمد؟

حتما این سوال برای شما پیش آمده که علامت دلار" $ " از کجا آمده است؛ متن زیر به شما خواهد گفت راز این علامت چیست.اس با خط عمودی" $" که علامت بین المللی دلار است نیز از اسپانیایی ها اقتباس شده که پول خود را با "p" مشخص می‌کردند
کد خبر: ۱۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ در ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آراء "دلار" واحد پول ایالات متحده قرار گرفت، در جریان انقلاب، آمریکایی‌ها سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را "دلار" گذاشتند. سکه دلار نقره ای از قرن چهاردهم به مدت سه قرن و اندی به نام «تالرThaler، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.
اس با خط عمودی" $" که علامت بین المللی دلار است نیز از اسپانیایی ها اقتباس شده که پول خود را با "p" مشخص می‌کردند. نام پول ملی چند کشور دیگر از جمله کانادا نیز «دلار» است که ارزش برابری متفاوت دارند و چند کشور از جمله
بعضی اوقات آمریکایی ها در محاوره، به جای لفظ دلار، واژه " باکBuck" را بکار می برند. از دوران جنگ داخلی آمریکا، اسکناس دلار (دلار کاغذی) به تدریج جای دلار طلا را گرفت.

دلار آمریکا USD برخلاف اسکناس سایر کشورها دارای یک اندازه و یک رنگ است که در خارج از آمریکا به «پشت سبز» معروف است. از سال ۲۰۰۵ رنگ اسکناس های ده دلاری آمریکا اندکی تغییر کرده است که احتمالا، هدف جلوگیری از جعل آن بوده است.




دلار آمریکا US$ در چند دهه اخیر واحد استاندارد محاسبه در بازارهای بین المللی برای کالاهایی چون نفت و طلا قرار گرفته است. حتی بسیاری از کشورها که با آمریکا ارتباط ندارند محصولات خود را بر حسب دلار بها گذاری می کنند.
بیش از دو سوم دلارهای چاپ شده در آمریکا در خارج از این کشور رایج هستند و افزایش روز افزون آنها است که آمریکا را مدیون و دچار کسری کرده است زیرا ضامن دلارهای معامله شده است. به گفته برخی از کارشناسان امور پول، اگر کشورهای عربی صادرکننده نفت دلارهای نفتی خود را در آمریکا پس انداز نکنند، وضعیت حساس خواهد شد و به همین جهت است که آمریکا می کوشد قدرت سیاسی ـ نظامی خود را حفظ کند تا دلار به عنوان پول بین المللی باقی بماند.مقایسه این دو رقم رسمی، آسیب پذیری آمریکا در قبال دلار را نشان می دهد.


حتما این سوال برای شما پیش آمده که علامت دلار $ از کجا آمده، دست نوشته های خطی در آن زمان نشان می دهد که پزو- "پزو د اوکو ریلز" peso de ocho realsیا "یک قطعه هشت” در آمریکا- به شکل اختصاری پی اس PS درآمده است. طبق گفته رند علامت دلار از دو حرف اول ایالات متحده یو اس" US" آمده است.

با گذشت زمان این اختصار گاهی اوقات طوری نوشته می شد که حرف اس"s" بالای حرف پی"p " قرار می‌گرفت که تقریباً شکلی مانند $ ایجاد می کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد