مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

کاظم نیکخواه: شورش مردم علیه طالبان در افغانستان

کاظم نیکخواه: شورش مردم علیه طالبان در افغانستان

 

kazem-nikxah

انترناسیونال ۴۶۸

افغانستان بعنون جولانگاه ارتجاع و عقب ماندگی و توحش زبانزد است. این کشور در دو سه دهه گذشته تاکنون لانه دستجات خونخوار و تروریست اسلامی و نظم نوینی بوده است. ارزشهای انسانی در این کشور رسما لگد مال میشود. اینجا جایی است که کودکان را به جرم درس خواندن لت و پار میکنند. زنان و مردان را به اتهاماتی که جز در محضر ارتجاع متعفن گناه نیست، به فجیع ترین شکلی شکنجه و سنگسار و اعدام میکنند. کشتار و جنایاتی که هرروزه علیه زنان و دختران و کل مردم شریف این کشور به کار گرفته شده براستی قلب هر انسانی را به درد می آورد. باندهای طالبان و القاعده و شیوخ و قبایل از یک طرف، و دولت و دستجات وابسته به نظم نوین و پنتاگون و ارتجاع جهانی از سوی دیگر، هر صدای انسانی و آزادیخواهی را سالهای سال در این کشور خفه کرده اند. بلندگوهای تبلیغاتی رسمی نیز بنا به روال معمول خود، وانمود میکنند که مردم خود جزئی از این دستجاتند و خواست و آرزو و اهداف انسانی ای ندارند.

اما گاه گاه صداها آنچنان برجسته میشود که این رسانه ها نمیتوانند خودرا به نفهمیدن بزنند. در روزهای اخیر برای چندمین بار اخباری منتشر شد که مردم در بخشهایی از افغانستان علیه نیروهای طالبان دست به قیام زده اند و آنها را ازمناطقی بیرون رانده اند و مدارس را باز کرده اند تا دختران و پسران به مدرسه بروند و درس بخوانند. جالب اینست که نمایندگان مجلس افغانستان نسبت به قیام مردم هشدار داده اند و گفته اند " اگر مردم در این قیام‌ها مسلح شوند، در درازمدت می‌تواند خود به تهدیدی علیه امنیت تبدیل شوند" همین خود بروشنی نشان میدهد که چگونه حکومت نظم نوینی افغانستان خود حامی ارتجاع اسلامی طالبان است. بخش فارسی "بی بی سی" البته فراموش نکرده است که این را از زبان یکی از افراد قیام کننده تاکید کند که این قیام انگیزه سیاسی ندارد! وقتی که مردم دست به اسلحه میبرند و یک نیروی سیاسی ارتجاعی را عقب میرانند و قوانیننش را ملغا اعلام میکنند، واقعا معلوم نیست "انگیزه سیاسی ندارد" حتی اگر کسی بر زبان آورده باشد، چقدر مضحک و بی معناست. گزارش بی بی سی را اینجا عینا بازگو میکنیم:

"حدود دو هزار نفر در ولایت لوگر در جنوب کابل در برابر شورشیان طالب دست به قیام مردمی زدند. قیام کنندگان که با سلاح های خفیف مجهزند گفتند: دیگر به طالبان اجازه نخواهند داد تا مردم بیگناه را بکشند و مانع رفتن کودکان شان به مکتب/مدرسه شوند. قیام کنندگان گفته اند که از دولت و از هیچ جناح نمایندگی نمی‌کنند و قیام شان انگیزه سیاسی ندارد. براساس گزارش‌ها از ولایت لوگر حدود ۲ هزار نفر از اهالی این ولایت در 'پل‌علم' مرکز لوگر، علیه طالبان اقدام به قیام مسلحانه کرده‌اند. گفته شده که اکثر قیام کنندگان جوان اند و در میان آنها نوجوانان زیر سن ۱۸ سال و مردان بالاتر از ۴۰ سال نیز دیده می‌شود.

صفی‌الله امین زاده گزارشگر بی بی سی در کابل می‌گوید قیام کنندگان با راکت، اسلحه 'کلاشینکوف' و مخابره مجهز اند و سوار بر موترسایکل و موتر/ماشین در خیابانهای 'پل علم' گشت‌زنی کردند و علیه طالبان و کشورهای همسایه افغانستان شعار دادند.

سید فرهاد اکبری که خود را پیشتاز قیام کنندگان می‌خواند به بی بی سی گفت آنها علیه کشتار بیگناهان از سوی طالبان دست به قیام زده اند: "ما مردم محل به دلیل ظلمی که به نام طالب بالای مردم می‌شود تا آنها به مقام و هدف و مرام خود برسند، قیام کرده‌ایم. بچه‌های ما را در مکتب شهید کردند، دختران مکتب را در مکتب سعدیه شهید، زدند و ما آنرا نادیده گرفتیم و گفتیم شاید اشتباهی در کار باشد. بار دیگر ملا امام مسجد ما را شهید کردند و به همین ترتیب دیگر بیگناهان. ما دیگر ظلم کسی را نمی‌پذیریم. ما قیام خود را می‌خواهیم و به پای خود ایستاد می‌شویم و دیگر نمی‌گذاریم که هیچ برما ظلم کند."

 

خیزشهای مردمی در برابر شورشیان در جنوب و شرق افغانستان ریشه در قیام مردم ولسوالی 'اندر' ولایت غزنی دارد. در ماه ژوئن امسال، ده‌ها فرد مسلح در ولایت غزنی علیه گروه طالبان دست به قیام زدند و با بیرون راندن این گروه زمینه بازگشایی مکتبها، درمانگاهها و فعالیتهای اجتماعی را فراهم کردند. قیام‌های مشابه هم در ولایات ننگرهار، لغمان و نورستان برپا شد.

دو روز پیش شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نسبت به پیامدهای قیام‌های مسلحانه مردمی علیه طالبان در مناطق مختلف ابراز نگرانی کردند. این نمایندگان گفتند که اگر مردم در این قیام‌ها مسلح شوند، در درازمدت می‌تواند خود به تهدیدی علیه امنیت تبدیل شوند"

آری ارتجاع اسلامی و نظم نوینی دست در دست هم دارند اما صدای انسانیت حتی در زیر یک عالمه بمب و دود و آتش و توحش قرون وسطائی نیز، خاموش نمیماند. آینده افغانستان و ایران و کل منطقه از آن این صداهاست که بهم می پیوندند و با خیزشها و انقلاباتی انسانی و میلیونی به دوره تلخ و رنج آور کنونی برای همیشه پایان میدهند.*

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد