مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

حضور قلعهنویی در تیراختور: پذیرش تیراختور به عنوان قطب فوتبال

حضور قلعهنویی در تیراختور: پذیرش تیراختور به عنوان قطب فوتبال



. اگر به سال 87 بازگردیم، حتی اگر تیراختور بازیکنان و کادر فنی قدرتمندی را جهت صعود به لیگ برتر به خدمت می گرفت، با توجه به سابقه چندین ساله، خوشبینترین هواداران تیراختور هم به خاطر تجربه سالهای قبل انتظار چندانی برای صعود نداشتند. ولی تیراختور موفق شد به لیگ برتر صعود کرده و در همین دو سال هم مدعی جدی سهمیه آسیایی باشد. ولی اتفاقات هفتههای آخر، به گونهای رقم خورده که هواداران فکر کنند "گرفتن سهمیه آسیا" و یا قهرمانی، همچون "صعود به لیگ برتر" هر بار به یک تراژدی منجر خواهدشد. اما نکته بسیار مهمی را که نباید از نظر دور داشت، این است که رقابت در لیگ برتر، با رقابت در لیگ دسته یک، به خصوص از لحاظ تبلیغاتی و اطلاع رسانی کاملا متفاوت است. اگر تیراختور هشت سال جهت راهیابی به لیگ برتر تقلا میکرد، کمتر در کانون رسانهای قرار میگرفت. اما در لیگ برتر، حتی اگر اکثریت مباحثات و اخبار مربوط به استقلال و پیروزی باشد، باز یک پای تیراختور در میان است که به دلیل هواداران بیشمار و در حال افزایش خود در یک حوزه جغرافیایی گسترده، هم بازیها را تحت الشعاع قرار می دهد، و هم حواشی را. حضور سنگین تیراختور در همین دو سال اول خود به گونهای بوده که حتی در موضوعات که علی الظاهر به تیراختور ارتباط ندارند، به عنوان یک مصداق بارز، مطرح شده*، و گاهی اوضاع چنان رقم میخورد، حتی در صورت وجود بار تبلیغی منفی علیه تیراختور و طرفدارانش، سعی وافری میشود تا مقایسهای با تیراختور انجام نگیرد!**

بعد از چند صباحی، این روزها هم شرایط برای تیراختور به گونه غیر قابل باوری رخ میدهد. پس از پیوستن کرار جاسم به استقلال، در حالیکه انتقادات شدیدی از مدیریت تیراختور میشد که در بازار نقل و انتقالات ضعیف عمل کرده، خبر برکناری کمالوند از تیراختور هم منتشر شد***، با به خدمت گرفتهشدن قلعهنویی و استمرار در جذب بازیکنان مطرح، خیلی ها متحیر و انگشت به دهان شدند. از هم اینک می توان حدس زد، تیم تیراختور 90 ، تیم سپاهان 89 خواهدبود با این تفاوت که به جای سه-چهار هزار نفر، این تیم را 70 هزار نفر تشویق خواهندکرد. بهتر است مروری کنیم به بازیهای فصل گذشته. آیا با ترکیب جدید، آیا تساوی با استقلال، فولاد و سایپا، و بدتر از آن باخت به صبا و ذوبآهن و سپاهان چه احتمالی خواهد داشت؟ (بماند که سپاهان 90، شیری بدون یال و کوپال خواهدبود!). با حضور قلعهنویی و مشارکت مهرههای جدید، آیا از نفت و سایپا در تهران و کرج به یک تساوی بسنده خواهدشد؟ و آیا تیراختور 90، در استادیوم آزادی که لااقل نصف سکوها را از آن خود میکند، این بار علاوه بر استقلال، پیروزی را هم به زانو در نمیآورد؟ آیا تیراختور بعد از پوست اندازی 90 ، بیش از پیش به بارسلونای آسیا شباهت نخواهد داشت؟
البته بدخواهان تیراختور از همین حالا شروع کردهاند به خواندن آیه یأس! آنهایی که تا دیروز میگفتند طرفداران تیراختور همگی، به تئوری توطئه معتقدند، می گویند: "قلعهنویی به دلیل سقف قراردادها به تیراختور آمده تا در صورت قهرمان نشدن مدعی شود، نمی گذارند تیراختور نتیجه بگیرد."! و کسی نیست بگوید مگر چنین بهانهای را نمی شد در سپاهان گرفت، و با این وجود، آیا لزومی به تعویض تیم بود؟
بعضیها هم دایه مهربانتر از مادر شدهاند. دارند اشک تمساح میریزند و در حال چنگ زدن صورت خود، می گویند: "موفقیتها قلعه نویی مقطعی است و زودگذر. ستارهها را با خود به این سوی و آن سوی میبرد. حیف است برای تبریز و آزربایجان که به جای پرورش استعداد، حاضری خوری کند!! مگر باقریها و داییها و دین محمدیها را شما پرورش نکردهاید؟ چرا بلندمدت نمیاندیشید؟"! و البته مشخص است چرا باید استقلال و پیروزی مجاز به حاضریخوری باید باشند و تیراختور نه!؟ آنها میدانند تیراختور همچون تیمهای دیگر نیست؛ تیراختور مدرن، در پله ترقی خود هرگز خیال پایین آمدن ندارد. تیراختوری که استارتش توسط کمالوند خورد، با چنان قدرت و ارادهای حرکت خود را آغاز کرده، با وجود اینکه نتوانست سهمیه آسیا را بگیرد، پر افتخارترین مربی لیگ برتر را از ادامه کار بر روی نیمکت تیم قهرمان ایران، نایب قهرمان آسیا، و دارای شانس قهرمانی در مسابقات آسیایی امسال آسیا، منصرف کرده و به سوی خود جذب کردهاست. و آیا قلعهنویی اگر به خاطر پول تصمیم به تعویض تیم گرفت، آیا نمیتوانست به تیم اصلی خود یعنی استقلال برود؟ استقلالی که به کرار جاسم، بازیکن شش جلسه محروم شده تیراختور، مبلغی به مراتب بیش از تیراختور و دیگر تیمهها پیشنهاد داد؟!
قلعه نویی برای سال دوم، با سپاهان به مصاف تیراختور در استادیوم لبریز از تماشاگر تبریز آمد، و نتیجه را هم برد. خیلیها انتقاد کردند که در تشویق قلعهنویی و سپاهان افراط شد و در نتیجه آنها بازی را هم بردند. تشویقی که قلعهنویی در پاسخ آن، در حالی که یک دست در جیب، ظاهرا سعی در حفظ غرور مخصوص به خود را داشت ، میکروفون را گرفت و یک یاشاسین آزربایجان هم گفت. این روزها با به خدمت گرفتن قلعهنویی توسط تیراختور مشخص می شود، پرافتخارترین مربی ایران شیفته جو استادیوم سهند بودهاست؛ و اگر با ناز و بازارگرمی و ... میآید، این طبیعت بازار فوتبالی است که ما از دور ناظر آنیم. لزوم اعتراض به محرومیت تماشاگران

در خاتمه باید به نکتهای اشاره شود که در خلال اخبار مربوط به جذب قلعهنویی توسط تیراختور، مورد غفلت قرار گرفته، و آن محرومیت تیراختور از داشتن تماشاگر در سه بازی خانگیاست. اینکه چرا مسؤولان تیراختور به این موضوع اعتراض نکردهاند، به احتمال زیاد به خاطر مشغله ناشی از درگیر بودن با نقل و انتقالات و همچنین تغییر مدیریت در باشگاه است. ولی باید در نطر داشت، وقتی باشگاه استقلال به محرومیت کرار اعتراض کرده، چرا تا به حال محرومیت تماشاگران تیراختور جدی تلقی نشده است؟! همانطور که در سطور فوق سعی شد به آن پرداخته شود، آیا به غیر این است که مزیت اصلی تیراختور نسبت به دیگر تیمها تماشاگرانش میباشد؛ و در اصل همین امر باعث شده، قلعهنویی به تیراختور بیاید؟ ای کاش مسؤولان بیش از این وقت را تلف نکرده، و مثل محرومیت سه جلسهای سال قبل تیراختور (با لحاظ کردن محرومیت یک بازی بلدیه!) قافیه را نبازند. اگر قرار است تیم با ترکیب جدیدش یکهتازی کند، باید از همان بازی اول، انرژی بینظیر هفتاد هزار تماشاگر به آن تزریق شود.
و درخواستی هم که باید از طرفداران داشت، این است که اگر محرومیتها کاهش نیابند، باید سه بازی نخست و غیرخانگی را با کمیت بیشتری همراهی نموده، و با کیفیت بالاتری تشویق کنیم که البته این در مورد تیراختور امری عادی است؛ فقط باید روی آن تأکید و تبلیغ بیشتری نمود، تا بتوان اعتراض شدید هواداران تیراختور به محرومیتهای ناعادلانه را رسانهای کرد. از سوی دیگر سه بازی خانگی شهرداری هم اگر با حضور گسترده تماشاگران همراه شود، تا به گونهای غیرمستقیم، بازیکنان جدید تیراختور حتی در استادیوم خالی از تماشاگر، اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت. البته اگر همه بازیهای خانگی و خارج خانه تیراختور و شهرداری اگر چنین باشد که چه بهتر! به امید قهرمانی تیراختور در لیگ یازدهم

آیدین کسائی

2 / یای ایلکی (تیر) / 1390

----------
* - در یکی از برنامههای نود شبکه 3 که بحث جنجالی انتقال تیم صنعت نفت تهران به اراک مطرح بود، نماینده اراک به دفاع از تیم تیراختور پرداخت و در انتقاد از مغالطات برنامه نود، خطاب به فردوسی پور گفت آنقدر با تیم پرتماشاگر تراکتور ور رفتید، با آنکه شایستگی صعود به آسیا را داشت، پنجم شد.

** - پس از اغتشاش طرفداران ملوان انزلی در بازی برگشت فینال جام حذفی 90، برنامه نود در اقدامی عجیب سعی در موجه و طبیعی جلوه دادن شکست صندلیها داشت! این در حالی بود که یک ماه قبل از آن حوادث به مراتب خفیفتر در تبریز را به شدت بزرگنمایی کرد و به مذمت آن پرداخت. به نظر می رسد دلیل اتخاذ چنین رفتار دوگانهای، امتناع از طبیعی جلوه دادن رفتار هواداران معترض به ناداوری بود، و احتمالا کمتر نام بردن از تیراختور!

*** - نحوه کنار گذاشتن و یا رفتن کمالوند از تیراختور هم جای بحث بسیاری دارد. جدا از اینکه، ممنوعیت مربیگری کمالوند در تبریز(بخوانید آزربایجان) در اصل گامی از سوی فدراسیون بود جهت اعلام تلویحی نبود امنیت و تضمین شغلی نخبگان فوتبال در تبریز، به نظر نگارنده، همان بهتر بود که کمالوند از تیراختور می رفت تا محبوبیت بی نظیر او در میان طرفداران، در صورت وقوع اتفاقات محتملی همچون بازی جنجالی تیراختور با سایپا، کمتر نشود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد