مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

نامه‌ای از خواهر آمنه، قربانی اسیدپاشی

نامه‌ای از خواهر آمنه، قربانی اسیدپاشی


شیرین بهرامی‌نوا

اختصاصی زمانه: شیرین بهرامی‌نوا، خواهر «آمنه» قربانی پرونده اسید پاشی، در پی انتشار یادداشت امین بزرگیان با عنوان «درباره آمنه و آن دو قطره اسید»، نقد و نظری نوشته‌اند که با توجه به مضمون آن به طور مستقل منتشر می‌شود.
 

 
آقای بزرگیان!
شما از دور در حال تماشای جریانی هستید که اصلاً درک و فهمش برای‌تان دشوار است؛ فقط خوانده‌اید. ندیده‌اید. «جرم» را در کتاب می‌بینید و از تاثیر آن بر زندگی، توانایی، سرنوشت و به طور کلی آینده، درکی ندارید. سخن گفتن چه زیبا و ساده است وعمل کردن چه دشوار. اگر به جای خواهرم بودید جز قصاص نمی‌خواستید. کما این‌که او به حبس ابد راضی است؛ اما به عملی شدن آن امیدوار نیست. پس بهتر می‌بیند دست دراز مردسالار و مغرور مجید را با قصاص از تجاوز و آسیب مجدد به او کوتاه کند.

در ضمن، آمنه نه «ناموس» مجید بوده و هست و نه دیگری؛ حتی پدرش و برادرانش. پدرم همیشه از این الفاظ دوری می‌کرد و ما را با اندیشه برابری و دور از تعصبات، ناموس و هرآن‌چه جامعه مردسالار علاقه‌مند به نام‌گذاری آن است تربیت کرده. ما آموختیم به «کرامت انسانی» خود و دیگری احترام بگذاریم. لغت «ناموس» شما برایم تهوع‌آور و مشم‍ئزکننده است. متاسفم که اینگونه سخن می‌گویم. اینها امروز در فرهنگ لغت لمپن‌ها یافت می‌شوند نه در اذهان زنان و مردان آزاد‌اندیش که در پی آزادی و آزادگی رنج می‌برند و رد پای جهل و ظلم را بر سر و صورت خود می‌بینند. اگر جهت جدب مخاطب نوشته‌اید مسئله دیگری است.

آیا شما تضمین می‌کنید، اگر مجید موحدی بدون قصاص آزاد شد، خواهر من و خانواده ما و من که شاکی اولیه بودم در امان خواهیم بود؟ شما درمان آمنه را که خانواده موحدی هیچ بخشی از آن را نپرداختند و زحمت تهیه پولش را هم به خود تحمیل نکردند به شکل واقعی و جدی نمی‌بینید؟ شما می‌دانید هر عمل آمنه با وجود تخفیف‌ها چقدر هزینه برداشته است؟ هر عمل، دو الی هفت‌هزار یورو. به آن اضافه کنید هزینه انواع داروها و پمادها و کرم ها را؛ آن هم چندبار در طی روز. روزی که آمنه به تنهایی برای دوش‌گرفتن رفت و کاسه چشمش را خالی یافت وغش کرد، شما کجا بودید؟

آمنه قوی است؛ بسیار قوی. جلوی ما نه گریه کرد نه ناله، نه شکایت. همیشه به همه دلداری داد. حقش نیست که به انتقام‌جویی و سنگدلی متهم شود و قضاوت ناعادلانه و سرخوشانه جهت بذل توجه به دیگری. وقتی از موضوعی سخن می‌گویید اول بسیار فکر کنید. این قصه نیست. حقیقتی است که واقع شده و سرنوشت و زندگی ما را واژگون کرده است. پرستاری شبانه‌روزی، انتظار و دلواپسی همیشگیِ بدتر شدن اوضاع جسم و جانش، محو شدن چشم و ابرو و گونه و از فرم افتادن لب و گونه و این پرسش همیشگی از من که الان خیلی زشتم؟ و من چه داشتم بگویم به خواهرکم. راست یا دروغ یا تعارف؟
تا به حال جای من بوده‌اید که از زیبایی خود و سلامت خود شرمگین شوید؟ نه! اما من هر روز خجالت کشیده‌ام که زیبایی معمولی‌ام را دارم، که هنوز می‌بینم و خواهر کوچک‌ترم نمی‌بیند. احساس گناه و خجالت و شرمندگی کرده‌ام سال‌ها.

وقتی خواهرم می‌پرسد کسی یا اتاقی یا فضایی، چه شکلی یا چگونه است، از درد به خودم می پیچم. وقتی هنگام راه رفتن به در و دیوار می‌خورد و هر که به او تنه می‌زند عذر می‌خواهد که نمی‌بیند، من رنج می‌برم اما سکوت می‌کنم. وقتی تنها و سرگردان- در اوایل که سعی داشت با عصا راه برود- می‌ماند، دنیا بر سرم آوار می‌شود و دلم می‌خواهد نباشم و محو شوم؛ اما شاهد اینها نباشم. شما از رنج حرف می‌زنید و ما آن را برده‌ایم.

وقتی با همه ادبی که آموخته بودم مجبور بودم با دیگران تند برخورد کنم که از جملات مایوس‌کننده در برابر آمنه و مادر و پدر و خواهر و برادران کوچک‌ترم خودداری کنند، نمی‌دانید چه رنجی بردم. نمی‌دانید که وقتی مردم با دیدن آمنه نوچ‌نوچ راه می‌انداختند و با وجود نگاه تند من هنوز به ایجاد رعب و وحشت ناشی از همین حرکت به ظاهر ساده در دل خواهرم در راهروهای بیمارستان «لبافی نژاد» ادامه می‌دادند، دلم فرو می‌ریخت و با حرکات دست و گاه آمرانه‌، آنانی را که نمی‌شناختم‌شان به سکوت فرا می‌خواندم؛ چه رنجی می‌بردم از این همه التهاب وهیجان های یک‌سره منفی.

یادم می‌آید روزی که برادرم بعد از سه ماه دوری از خانه و خدمت در اطراف شیراز، بی‌خبر به خانه آمد تا غافلگیرمان کند، چه بد غافلگیر شد. برادر دیگرم که در شوک و سکوت ناظر بود و ناباورانه فقط نگاه می‌کرد. صبحی که پلک آمنه افتاده بود و چشم سوخته بیرون مانده بود و مادر و برادرم در جایشان بی‌حرکت مانده بودند، هیچ یک از ما جرئت نداشتیم به چشم آمنه دست بزنیم؛ می‌ترسیدیم چشم سوخته هر آن بیرون بریزد؛ ولی کسی باید جرئت می‌کرد و پلک را بالا می‌کشید و روی چشم می‌گذاشت و من این کار را کردم و هنوز هم دلم از یاد‌آوری آن لحظه و لحظه‌های مشابه و گاه بدتر و وخیم‌تر می‌لرزد. برای پرسش‌های برادرم که می‌پرسید چرا مثل مرغ پرکنده دور خودش می‌چرخید و تاب می‌خورد و ایستادن و نشستن را تاب نمی‌آورد، هیچ جوابی نداشتم؛ و چه خوب که آمنه نبود تا گریه دست جمعی ما چهار خواهر و برادر را ببیند. او رفته بود برای پانسمان و بعد از آن گریه بود که ما قول دادیم جلوی آمنه صبور باشیم و او را بخندانیم و امیدوار کنیم .

حال شما ساده‌انگارانه به «قضاوت» نشسته‌اید؟ این حق را از کجا آورده اید؟
 
در همین زمینه:
 
آمنه و آن دو قطره اسید
 
کاهش درد آمنه، با قصاص ممکن نمی‌شود
 
چشم در برابر چشم
 
چشمانی که به تقاص کور می‌شود
 
حکم قصاص اسیدپاشی برای نخستین بار در ایران اجرا می‌شود
 

مصاحبه اختصای با مصطفی افخمی مربی تیم شهرداری تبریز

مصاحبه اختصای با مصطفی افخمی مربی تیم شهرداری تبریز




آقای افخمی اول بیوگرافی خود را بفرمایید
بنده مصطفی افخمی هستم متولد سال 1340 سابقه بازی در تیمهای راه آهن زیر نظر آقایان رسول ممدیان و اردشیر لارودی و بانک ملی و کیان و صنایع دفاع نیز بازی کردم
چه شد که فوتبال را کنار گذاشتید و روی به مربیگری آوردید؟
بنده بعد از مصدومتی که در فوتبال داشتم مجبور شدم فوتبال را کنار بذارم و اول در کلاس های داوری شرکت کردم و تمامی مدارج داوری را طی کردم و سپس به کلاس های مربیگری رفتم ودر حال حاضر مدرکA آسیا را دارم و همچنین شاگردان بسیاری همچون ابراهیم صادقی ، مرتضی اسدی و میثم بائو را پرورش دادم
در کدام تیم ها سابقه مربیگری دارید ؟
در صنایع دفاع سال ها بوده ام و 3 سال در تیم درنا حاضر بودم و این تیم را به دسته سه آوردم و سابقه قهرمانی با امید های اتکا و تیم بزرگسالان این تیم را به لیگ 3 آوردم و در تیم های پیکان ،کوثر و شهرداری تبریز هم حضور داشتم
چند سال است که با آقای درخشان همکاری می کنید؟
من رفاقت چندین ساله با حمید درخشان دارم ولی به صورت حرفه ای 5 سال است که با ایشان همکاری دارم
شرایط کار را در تبریز چطور می بینید ؟
متاسفانه بیشترین ضربه ای که امسال تیم خورده به نداشتن بدنسازی ابتدای فصل است ولی خوشبختانه در نیم فصل دوم با درایت آقای درخشان شرایط به کلی تغییر کرد و شاهد نتایج بهتری بودیم
در پایان صبحت خاصی ندارید ؟
از آقای سهرابی مدیرعامل باشگاه کمال تشکر را دارم که تمامی امکانات را در اختیار تیم قرار داد و امیدوارم با کمک هواداران سال بعد شاهد نتایج بهتری باشیم

حمید درخشان:فولاد را می بریم تا قدرتمان را به رخ بکشیم

حمید درخشان:فولاد را می بریم تا قدرتمان را به رخ بکشیم

سرمربی تیم فوتبال شهرداری تبریز گفت: برای پیروز شدن مقابل حریف، تدابیر ویژه‌ای داریم.

حمید درخشانبا بیان این که فولاد تیم بزرگی است، اظهار داشت: مجید جلالی 2 سال است که در فولاد کار می‌کند و تیم خوبی در اهواز ساخته است. ما هم برای پیروزی مقابل این تیم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌ایم و امیدوارم با انجام یک بازی خوب و بدون استرس به پیروزی برسیم.

وی درباره دیدار هفته سی و سوم تیمش مقابل استیل آذین تهران هم خاطر نشان کرد: از استیل آذین کاملا شناخت داشتم و نوع بازی کردن این تیم را برای بازیکنان توضیح دادم. به بازیکنان گفتم اگر از بازیکنان استیل آذین غفلت کنیم به مشکل می‌خوریم که همانطور هم شد و یک گل در نیمه اول دریافت کردیم.

درخشان ادامه داد: بین 2 نیمه با صحبتهایی که در رختکن انجام دادیم و تغییر تاکتیکی که ایجاد کردیم، موفق شدیم کنترل بازی را در دست بگیریم و به گل‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

درخشان در پایان با بیان این که مهمترین نکته فصل دهم لیگ برتر این بود که بازیها خوب برگزار شد و تیمها به هم نزدیک بود، تصریح کرد: ورزشگاههای ما باید از نظر سخت‌افزار بهبود پیدا کنند و زمینهای فوتبال به شرایط مطلوب برسند؛ سرعت بازیها در زمین‌های خوب، بیشتر می‌شود و تماشاگران از دیدن فوتبال، بیشتر لذت می‌برند.

در پشت پرده چه خبر است ؟؟؟ اشتباهات داوری به ضرر شهرداری

در پشت پرده چه خبر است ؟؟؟ اشتباهات داوری به ضرر شهرداری





بعد از بازی روز جمعه شهرداری و پاس تنها و تنها منتظر برنامه 90 بودیم تا ببینم آیا سومین بازی پشت سر هم پاس در زمین رقم خورده یا بیرون از زمین که باز هم مشاهده کردیم این بازی باز در بیرون از زمین رقم خورده و سومین پنالتی پی در پی که در سه بازی اخیر پاس به نفع این تیم گرفته شده پنالتی نبوده و بر اثر اشتباه داور یا … رای به پنالتی بودن صحنه و در نهایت گل پاس بوده .


این وسط سوال ما این است چرا باید تمام اشتباهات داوری در سه بازی اخیر به نفع پاس باشد و تمامی اشتباهات داور در سه بازی اخیر به ضرر شهرداری ؟؟؟



1 ) بازی شهرداری و ذوب آهن که قضیه حضور خلعتبری و پنالتی اشتباه داور به نفع ذوب آهن

2 ) گرفتن سه امتیاز حساس تیم شهرداری در برابر شاهین بوشهر با نادیده گرفتن گل صحیح شهرداری در دقیقه 88 که تمامی کارشناسان رای به گل صحیح شهرداری داده بودند .

3 ) پنالتی اشتباه که داور به نفع پاس همدان اعلام کرد و در نتیجه بازی که باید 1-0 به سود شهرداری باید به اتمام می رسید با نتیجه 1-1 خاتمه یافت و چه بسا اگر غیرت بازیکنان نبود شهرداری نیز مانند راه آهن و ذوب آهن که قربانیان اشتباهات داوری بودند آن یک امتیاز را هم بدست نمی آورد.

حالا سوال اساسی این است که آیا واقعا قرار است تیم شهرداری را به عنوان تیم شانزدهم به لیگ یک ببرند ؟



به عقیده ما که تنها چیزی که در حال حاضر مشخص است تیم پاس همدان جز تیم های سقوط کننده نیست و در این بین تیم های استیل آذین ، پیکان ، راه آهن ، سایپا و شهرداری تبریز جز کانیداهای سقوط به شمار می روند که از این 5 تمی 3 تیم به لیگ خواهد رفت و در این بین چیزی که بیشتر فکر ما را مشغول به خود کرده تفکر افراد تصمیم گرینده در این رابطه است که احتمالا منتظر اند تا ببیند تیم گسترش فولاد اگر به لیگ برتر راه یافت شهرداری را به نوعی از لیگ برتر پایین بفرستند تا مانع سه تیمه شدن تبریز در لیگ برتر شوند . که البته این یک احتمال است ولی خیلی هم دور از واقعیت نیست و ما نیز باید در حال حاضر آن را واقعیت تلقی کنیم زیرا تا قطعی نشدن ماندن شهرداری در لیگ برتر این احتمال پابرجا می ماند واگر حالا اقدام موثری برای روبه رو شدن با این کار پیدا کنیم قطعا بعد ها موجبات پشیمانی را به همراه می آورد . و در این بین تنها آگاه ساختن سایرین از این موضوع است که به عقیده ما بهترین روش مصاحبه مسئولان باشگاه با رسانه ها در این رابطه و تلاش هواداران برای رساندن این موضوع به گوش مسئولین است و همچینین یکی از بهترین راه ها ارتباط با برنامه 90 است زیرا فردوسی پور هر چقدر هم با فوتبال تبریز مشکل داشته باشد واقعا عاشق حاشیه است و قطعا این موضوع و تبانی های احتمالی در بازی های شهرداری را در برنامه نشان می دهد و خواستار پاسگویی مسئولین می شود .

لذا از تمامی شما دوستان خواشهمندیم به هر طریق ممکن و هر طور که می توانید این موضوع اشتباهات داوری و دلایل آن را به نحوی به گوش مسئولین و این برنامه برسانید تا انشالله با صعود تیم گسترش فولاد به لیگ برتر شاهد سه تیمه شدن تبریز در لیگ برتر باشیم.

نقدی بر کتاب‌ آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌....دکتر جواد هیئت

نقدی بر کتاب‌ آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌....دکتر جواد هیئت‌‌



حدود هفتاد و پنج‌ سال‌ پیش‌ کتابی بنام‌ «آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌» از طرف‌ سید احمد کسروی در تهران‌ انتشار یافت‌. این‌ کتاب‌ درآن‌ موقع‌ به‌ عنوان‌ حرف‌ تازه‌ سر و صدائی کرد و چون‌ موافق‌ جریان‌ و جو حاکم‌ سیاسی و فرهنگی و خواسته‌های رژیم‌ وقت‌ بود در بسیاری ازخوانندگان‌ که‌ با اصول‌ زبانشناسی و تاریخ‌ زبانهای کشورمان‌ آشنائی کافی نداشتند، تأثیر قابل‌ توجهی داشت‌
 

نقدی بر کتاب‌ آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌

 جواد هیئت‌‌

حدود هفتاد و پنج‌ سال‌ پیش‌ کتابی بنام‌ «آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌» از طرف‌ سید احمد کسروی در تهران‌ انتشار یافت‌. این‌ کتاب‌ درآن‌ موقع‌ به‌ عنوان‌ حرف‌ تازه‌ سر و صدائی کرد و چون‌ موافق‌ جریان‌ و جو حاکم‌ سیاسی و فرهنگی و خواسته‌های رژیم‌ وقت‌ بود در بسیاری ازخوانندگان‌ که‌ با اصول‌ زبانشناسی و تاریخ‌ زبانهای کشورمان‌ آشنائی کافی نداشتند، تأثیر قابل‌ توجهی داشت‌ که‌ هنوز هم‌ آثار آن‌ کم‌ و بیش‌ادامه‌ دارد و چون‌ در این‌ مورد جز تأیید و یا سکوت‌ تاکنون‌ جوابی نوشته‌ نشده‌ هنوز هم‌ عده‌ای از هم‌ میهنان‌ ما نوشته‌های او را لااقل‌ در این‌مورد از کشفیات‌ حقایق‌ تاریخی می‌پندارند! در این‌ اواخر عده‌ای از همشهریان‌ عزیز با نامه‌ و یا شفاهاً دربارة‌ نوشته‌های کتاب‌ فوق‌الذکر سئوال‌ می‌کنند و نظر ما را جویا می‌شوند. با در نظر گرفتن‌ مراتب‌ فوق‌ اینجانب‌ بعد از خواندن‌ کتاب‌ زبان‌ آذری کسروی لازم‌ دیدم‌ برای روشن‌ شدن‌ ذهن‌ خوانندگان‌ مقاله‌ زیر رابرای چاپ‌ در هفته‌نامه‌ شمس‌ تبریز ارسال‌ نمایم‌. نویسنده‌ در دیباچة‌ کتاب‌ «آذری‌» انگیزه‌ نگارش‌ خود را چنین‌ بیان‌ می‌کند: بیست‌ و اندی سال‌ پیش‌ یک‌ رشته‌ گفتارها در روزنامه‌های تهران‌، قفقاز و استانبول‌ در پیرامون‌ مردم‌ آذربایجان‌ و زبان‌ آنجا نگارش‌یافت‌. در عثمانی در آن‌ زمان‌ دستة‌ اتحاد و ترقی بروی کار آمده‌ و آنان‌ به‌ این‌ می‌کوشیدند که‌ همه‌ ترکان‌ را در هر کجا که‌ هستند با خودهمدست‌ گردانند و یک‌ توده‌ ترک‌ بسیار بزرگی پدید آورند و در قفقاز نیز پیروی از اندیشه‌ ایشان‌ می‌نمودند و... بعد می‌گوید: «لیکن‌ درتهران‌ روزنامه‌ها به‌ جوش‌ آمده‌ به‌ پاسخ‌ می‌کوشیدند و چیزهائی می‌نوشتند که‌ اگر ننوشتندی بهتر بودی‌... چنانکه‌ یکی از روزنامه‌های‌تهران‌ می‌نوشت‌ مغولان‌ چون‌ به‌ ایران‌ آمدند با زور و فشار ترکی را در آذربایجان‌ رواج‌ دادند. این‌ است‌ نمونه‌ای از پاسخ‌هائی که‌ به‌نویسندگان‌ ترک‌ داده‌ می‌شد و شما چون‌ بسنجید چندین‌ نادرستی در آن‌ پدیدار است‌ زیرا...». بعد می‌گوید: «و چون‌ سخن‌ از آذربایجان‌ و مردم‌ آنجا می‌رفت‌ و من‌ برخاسته‌ از آذربایجانم‌ بر آن‌ شدم‌ چگونگی را از راهش‌جستجو کنم‌ و به‌ نتیجه‌ روشنی رسانم‌. اینست‌ دفتری بنام‌ آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌ پدید آوردم‌». بعد در زیرنویس‌ همان‌ صفحه‌ اضافه‌ می‌نماید: «پیش‌ از آن‌ برخی از نگارندگان‌ اروپائی «آذری‌» را ترکی آذربایگان‌ شناخته‌ بودند.چنانکه‌ در آنسیکلوپدی اسلامی در حرف‌ «الف‌» که‌ پیش‌ از دفترچة‌ من‌ چاپ‌ شده‌ آذری را به‌ همین‌ معنی آورده‌ و لیکن‌ سپس‌ درحرف‌ «تا» در گفتگو از تبریز که‌ پس‌ از دفترچة‌ من‌ چاپ‌ یافته‌ آذری به‌ معنی درست‌ خود آمده‌». در مورد اتحاد و ترقی لازم‌ به‌ توضیح‌ است‌ که‌ اتحاد و ترقی نام‌ حزبی است‌ که‌ در اواخر خلافت‌ عثمانی تشکیل‌ و مدتی حکومت‌را به‌ دست‌ گرفت‌ ولی ایدئولوژی این‌ حزب‌ پان‌تورکیزم‌ نبود بلکه‌ ناسیونالیزم‌ ترک‌ بود. در برابر دولت‌ عثمانی و طبقة‌ حاکم‌ وقت‌ که‌از اقوام‌ مختلف‌ ترک‌، عرب‌، کرد، آرناوود (آلبانیائی‌) و غیره‌ تشکیل‌ شده‌ بود. این‌ حزب‌ از نظر سیاسی مشروطه‌ خواه‌ و مخالف‌استبداد خلفای عثمانی بود. با این‌ همه‌ عنوان‌ کردن‌ این‌ مسئله‌ از طرف‌ مؤلف‌ نشان‌ می‌دهد که‌ کتاب‌ با انگیزة‌ سیاسی نوشته‌ شده‌است‌. 1ـ در مورد اصطلاح‌ زبان‌ آذری باید متذکر شوم‌ که‌ هنوز هم‌ در غرب‌ دانشمندان‌ زبانشناس‌ «آذری‌» را نام‌ ترکی آذربایجانی‌می‌شناسند و گاهی هم‌ به‌ لهجه‌ آذری منظور نظر مؤلف‌ اشاره‌ای می‌کنند (رجوع‌ شود به‌ آنسیکلوپدیهای معاصر انگلیسی‌، فرانسه‌ وآلمانی و آنسیکلوپدی اسلام‌ و کتابهای تورکولوژی مؤلفین‌ غربی‌). - در صفحه‌ 9 در بحث‌ آذری یا زبان‌ آذربایجان‌ از ابن‌ حوقل‌ چنین‌ نقل‌ می‌نماید: «پسر حوقل‌ که‌ در نیمه‌ یکم‌ سده‌ چهارم‌ کتاب‌«المسالک‌ و الممالک‌» نوشته‌ در سخن‌ راندن‌ از آذربایجان‌ و آران‌ و ارمنستان‌ چنین‌ می‌گوید: «زبان‌ مردم‌ آذربایجان‌ و زبان‌ بیشتری ازمردم‌ ارمنستان‌ فارسی و عربی است‌ لیکن‌ کمتر کسی به‌ عربی سخن‌ گوید و آنانکه‌ به‌ فارسی سخن‌ گویند به‌ عربی نفهمند تنهابازرگانان‌ و زمین‌داران‌اند که‌ گفتگو با این‌ زبان‌ نیک‌ توانند. برخی تیره‌ها نیز در اینجا و آنجا زبانهای دیگری می‌دانند. چنانکه‌ مردم‌ارمنستان‌ به‌ ارمنی و مردم‌ بردعه‌ به‌ آرانی سخن‌ گویند...» با توجه‌ و دقت‌ به‌ نوشته‌ ابن‌ حوقل‌ و زیرنویس‌ کسروی معلوم‌ می‌شود که‌ در قرن‌ چهارم‌ هجری هم‌ اران‌ یا بردعه‌ جزو آذربایجان‌ به‌شمار می‌آمده‌ است‌. اگرچه‌ در آن‌ زمان‌ هم‌زبان‌ مردم‌ فارسی و عربی نبوده‌ و در اران‌ زبان‌ اکثریت‌ مردم‌ و زبان‌ رایج‌ ترکی بوده‌است‌.(1) - در صفحه‌ 11 از قول‌ یاقوت‌ حموی دربارة‌ آذربایجان‌ می‌نویسد: «نیمزبانی دارند که‌ آذریه‌ نامیده‌ شود و کسی جز از خودشان‌نفهمد (معجم‌البلدان‌). از این‌ سخن‌ یاقوت‌ حموی پیداست‌ که‌ زبان‌ گفتگوی مردم‌ آذربایجان‌ (نیم‌ زبان‌) در حد لهجه‌ و یا گویشی بوده‌ که‌ برای فارسی‌زبانان‌ هم‌ قابل‌ فهم‌ نبوده‌ است‌. با وجود این‌ کسروی بعد از نقل‌ و قول‌ یاقوت‌ حموی آذری را شاخه‌ای از فارسی می‌خواند! در صفحة‌ 13 در مبحث‌ «ترکی چگونه‌ و از کی به‌ آذربایجان‌ راه‌ یافته‌» می‌نویسد: «از آنچه‌ تا اینجا گفتیم‌ پیداست‌ که‌ آذربایجان‌ تاسده‌های پیشین‌ تاریخ‌ هجری مردمش‌ جز آریان‌ یا ایران‌ و زبانش‌ جز از ریشه‌ آری نبوده‌ و تا سدة‌ هشتم‌ آذری زبان‌ آنها بوده‌...» 2ـ مؤلف‌ در صفحه‌ (6) می‌نویسد: «آری ما این‌ را نیز می‌دانیم‌ که‌ پیش‌ از ایران‌ (آریائیها) بومیان‌ دیگری در آذربایجان‌ می‌نشسته‌اندو ایران‌ چون‌ به‌ آنجا درآمده‌ و بر آن‌ بومیان‌ چیره‌ شده‌اند دو تیره‌ به‌ هم‌ در آمیخته‌اند ولی این‌ در همه‌ جا بوده‌ است‌ و ما در پی آن‌نیستیم‌ که‌ بگوئیم‌ مردم‌ آذربایجان‌ یا مردم‌ ایران‌ تنها از ریشه‌ ایر بوده‌اند...» با وجود این‌ کسروی نوشته‌ خود را ندیده‌ گرفته‌ و مردم‌آذربایجان‌ را به‌ طور مطلق‌ آریائی می‌شمارد. - در صفحه‌ 15 در مبحث‌ «نخستین‌ دسته‌های ترکان‌ در آذربایجان‌» می‌نویسد «مهاجرت‌ نخستین‌ دستة‌ ترکان‌ به‌ آذربایجان‌ درزمان‌ سلطان‌ محمود غزنوی اتفاق‌ افتاد!» به‌ طوریکه‌ در تواریخ‌ نوشته‌ شده‌ نخستین‌ دسته‌های ترکان‌ قبل‌ از اسلام‌ یعنی در قرنهای 5-2 میلادی به‌ آذربایجان‌ آمدند (هونها،سابیرها، آغاچریها، خزرها و بلغارها، پئچه‌نک‌ها و قبچاقها، کنگرلوها، اوْن‌ اوْغوز و ساری اوْغوزها(2)). بعد در زمان‌ انوشیروان‌ (قرن‌ ششم‌ میلادی‌) دسته‌ای از ترکان‌ گوگ‌ ترک‌ غربی از سپاه‌ ایستمی‌خان‌ به‌ ایران‌ آمدند و با دستورانوشیروان‌ در آذربایجان‌ ساکن‌ شدند (یادداشتهای انوشیروان‌، ترجمه‌ رحیم‌زاده‌ صفوی‌). - بعد به‌ مهاجرت‌ ترکان‌ در زمان‌ سلجوقیان‌ اشاره‌ می‌کند و می‌گوید: «ما نمی‌توانیم‌ گفت‌ که‌ در زمان‌ مغول‌ بر شمارة‌ ترکان‌ درآذربایجان‌ افزود و رهنمونی برای چنان‌ سخنی در دست‌ نمی‌داریم‌». - لازم‌ به‌ یادآوری است‌ که‌ غیر از ترکان‌ اوغوز (غز) که‌ همراه‌ سلجوقیان‌ به‌ ایران‌ آمدند و بیشترشان‌ در آذربایجان‌ و آناطولی سکنی‌گزیدند انبوع‌ ترکان‌ قبچاق‌ نیز در اواخر قرن‌ نهم‌ میلادی از شمال‌ دریای خزر و قفقازیه‌ به‌ آذربایجان‌ آمده‌ و در آنجا ماندند. ضمناًطبق‌ نوشته‌های مورخین‌ اروپائی‌و اسلامی (جامع‌التواریخ‌، وصاف‌، عبدالله‌ کاشانی و ابن‌ اثیر) بیش‌ از نصف‌ سپاهیان‌ مغولان‌ راترکان‌ تشکیل‌ می‌دادند و عدة‌ زیادی از فرماندهان‌ ارتش‌ مغول‌ ترک‌ بودند. در زمان‌ هلاکو در حدود دو میلیون‌ ترک‌ با مغولان‌ به‌ ایران‌آمدند که‌ بیشترشان‌ در آذربایجان‌ اتراق‌ کردند. بنابراین‌ برخلاف‌ نظر کسروی در زمان‌ مغولان‌ برتعداد ترکان‌ در آذربایجان‌ افزوده‌شده‌ و زبان‌ عمومی مردم‌ آذربایجان‌ ترکی شده‌ بود. به‌ طوریکه‌ ابن‌ بطوطه‌ و ابن‌ فضل‌الله‌ العمری (سیاحان‌ معروف‌ عرب‌) که‌ در قرن‌14 میلادی از تبریز دیدن‌ کرده‌اند اهالی را ترک‌ زبان‌ توصیف‌ نموده‌اند. - مؤلف‌ در صفحه‌ 21 صراحتاً اعتراف‌ می‌کند که‌ رواج‌ ترکی در آذربایجان‌ در 70 سال‌ دوران‌ حکومت‌ قره‌قویونلو و آق‌ قویونلوهابوده‌ زیرا «در این‌ زمان‌ ترکان‌ با انبوهی بسیار رو به‌ اینجا آوردند و بر شمارة‌ ایشان‌ بسیار افزوده‌...» بعد در صفحه‌ بعدی همگانی شدن‌ترکی را در آذربایجان‌ در زمان‌ صفویان‌ می‌نگارد. به‌ نظر مؤلفین‌ غربی ترکی از زمان‌ سلاجقه‌ زبان‌ اکثریت‌ مردم‌ شده‌ است‌ ولی‌دانشمندان‌ شوروی معتقدند که‌ ترکی در قرنهای 9-7 میلادی یعنی دوم‌ هجری زبان‌ عموم‌ مردم‌ را در آذربایجان‌ تشکیل‌ می‌داده‌است‌. در صفحه‌ 22 از نسبت‌ مادری شاه‌ اسماعیل‌ که‌ دختر اوزون‌ حسن‌ بوده‌ سخن‌ می‌گوید و اشاره‌ می‌کند که‌ شعر ترکی را به‌ پیروی ازامیرعلیشیر نوائی می‌سروده‌، ضمناً اعتراف‌ می‌کند که‌ «یاران‌ او (شاه‌ اسماعیل‌) جز ایل‌های استاجلو و شاملو و تکلو و ورساق‌ وروملو و ذوالقدر و افشار و قاجار نبوده‌اند و دسته‌هائی نیز از قرچه‌داغ‌ آذربایجان‌ با ایشان‌ بوده‌اند». - شاه‌ اسماعیل‌ علاوه‌ بر اینکه‌ خودش‌ نوة‌ اوُزون‌ حسن‌ پادشان‌ آق‌ قویونلو بود پدرش‌ سلطان‌ حیدر هم‌ خواهرزادة‌ اوزون‌ حسن‌ بودولی شعر ترکی را به‌ پیروی از امیرعلیشیر نوائی نمی‌سرود. نوائی تمام‌ اشعارش‌ را به‌ وزن‌ عروضی گفته‌ در صورتیکه‌ اکثریت‌ اشعارشاه‌ اسماعیل‌ خطائی به‌ وزن‌ هجائی یعنی به‌ شکل‌ شعر عامیانه‌ و مردمی (عاشق‌) است‌ و بیشتر برای ترویج‌ مذهب‌ شیعه‌ در بین‌ایلات‌ قیزیل‌ باش‌ که‌ جز ترکی نمی‌دانستند سروده‌ شده‌ است‌. - در صفحه‌ 24 مؤلف‌ چنین‌ می‌نویسد: «هم‌ باید دانست‌ که‌ پراکندگی زبان‌ ترکی در ایران‌ در زمان‌ صفویان‌ به‌ بالاترین‌ پایگاه‌ خودرسید و چون‌ ایشان‌ سپری شدند پیشرفت‌ ترکی نیز باز ایستاد و سپس‌ روبه‌ پیشرفت‌ نهاد. بویژه‌ پس‌ از آغاز مشروطه‌ و پیدایش‌ شورکشورخواهی در ایران‌ و بنیاد یافتن‌ روزنامه‌ها و دبستانها که‌ اینها ترکی را پس‌ می‌برد و از میدان‌ آن‌ می‌کاهد». بعد می‌گوید: «با آنکه‌زبان‌ کنونی فارسی بسیار نارساست‌ و بسیاری از معنی‌هائی که‌ به‌ ترکی توان‌ فهمانید این‌ زبان‌ به‌ فهمانیدن‌ آنها توانا نیست‌ و از هر باره‌بر یک‌ آذربایجانی سخت‌ است‌ که‌ با این‌ زبان‌ سخن‌ راند با این‌ همه‌ در آذربایجان‌ آرزوی رواج‌ فارسی در میان‌ خاندانها از سالها روان‌است‌». مؤلف‌ با آنکه‌ اعتراف‌ می‌کند که‌ ترکی به‌ علت‌ آمدن‌ انبوه‌ اقوام‌ ترک‌ و مستحیل‌ شدن‌ مردم‌ بومی در آنها زبان‌ عمومی مردم‌ شده‌ بازمی‌خواهد زبان‌ ترکی را که‌ زبان‌ طبیعی مردم‌ می‌باشد از بین‌ ببرد (بازپس‌ بزند) و بجای آن‌ نه‌ نیم‌ زبان‌ آذری قدیم‌ را بلکه‌ زبان‌ فارسی‌را جایگزین‌ نماید. اما این‌ امر تقریباً محال‌ را چگونه‌ می‌خواهد انجام‌ دهد! ضمناً مؤلف‌ در زیرنویس‌ صفحه‌ 25 ادعا می‌کند که‌نارسائی فارسی را که‌ مربوط‌ به‌ محدودیت‌ اشکال‌ و زمانهای گذشته‌ و حال‌ افعال‌ بوده‌ خود او رفع‌ کرده‌ است‌! - اما علت‌ اینکه‌ در اوایل‌ صفویه‌ ترکی در آذربایجان‌ قوت‌ گرفت‌ و بیش‌ از پیش‌ تعمیم‌ یافت‌، همچنانکه‌ مؤلف‌ در صفحه‌ 24می‌نویسد آمدن‌ ایلات‌ ترک‌ (شیعه‌ قیزیلباش‌) استاجلو، شاملو، روملو... همراه‌ شاه‌ اسماعیل‌ برای به‌ دست‌ آوردن‌ پیروزی و برپائی‌دولت‌ صفویه‌ و همچنین‌ مهاجرت‌ اقوام‌ ترک‌ از شرق‌ آسیای صغیر به‌ آذربایجان‌ بود. با وجود این‌ در همان‌ ابتدای حکومت‌ صفویه‌نیز فارسی زبان‌ رسمی دولت‌ بود و ترکی در زمان‌ شاه‌ اسماعیل‌ و طهماسب‌ اول‌ در کنار فارسی مقام‌ دوم‌ را داشت‌ و بعد از روی کارآمدن‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ و انتقال‌ پایتخت‌ به‌ اصفهان‌ ترکی‌، به‌ قول‌ مؤلف‌، بازپس‌ زده‌ شده‌ و کارها از دست‌ خوانین‌ و بیگهای ترک‌ گرفته‌و به‌ دست‌ فارس‌های شهری سپرده‌ شد. و اما در دوران‌ اخیر «پس‌ از آغاز مشروطه‌ و پیدایش‌ کشورخواهی در ایران‌» ترکی بازپس‌نرفت‌ زیرا مشروطه‌ نهضت‌ آزادیخواهی بود و برای بریدن‌ زبان‌ مردم‌ برپا نشده‌ بود بلکه‌ بعد از روی کارآمدن‌ رضاشاه‌ و تعطیل‌مشروطه‌ و ترویج‌ ملی‌گرائی افراطی فارس‌، ترکی بازپس‌ زده‌ شد! مؤلف‌ در صفحات‌ 26 و 27 می‌گوید: «باید دانست‌ زبانی که‌ ما امروز سخن‌ می‌گوئیم‌ و آنرا فارسی و یا ایرانی می‌نامیم‌ همان‌ زبانست‌که‌ چهار هزار سال‌ پیش‌ از این‌ ایران‌ یا مردم‌ ایر در میهن‌ باستان‌ خود (ایران‌ ویچ‌) سخن‌ می‌گفته‌اند» بعد بوجود دو زبان‌ شمال‌ وجنوب‌ اعتراف‌ می‌کند و بعد زبانهای پارس‌، مد، پارت‌ و پهلوی را یکی می‌داند و می‌گوید «این‌ چیزی است‌ که‌ ما از روی اندیشه‌درمی‌یابیم‌». در زبانشناسی وقتی می‌توان‌ دو یا چند زبان‌ را یکی دانست‌ که‌ لااقل‌ برای هم‌ قابل‌ فهم‌ باشند. ما می‌دانیم‌ هیچکدام‌ از این‌ زبانها باآنکه‌ مانند دیگر زبانهای اروپائی از گروه‌ هند و اروپائی می‌باشند برای یکدیگر قابل‌ فهم‌ نیستند. بنابراین‌ نمی‌توان‌ آنها را یک‌ زبان‌دانست‌ ولو اینکه‌ ریشه‌ آنها مشترک‌ بوده‌ باشد. مؤلف‌ بارها بجای گویش‌، نیم‌ زبان‌ و زبان‌ به‌ کار می‌برد و همه‌ نیم‌ زبانها را که‌ از آمیزش‌ زبان‌ بومی و آریائی بوجود آمده‌اندشاخه‌های یک‌ زبان‌، ایران‌ (فارسی‌) می‌انگارد. در صورتیکه‌ این‌ گویشها: آذری‌، تاتی‌، هرزنی و سمنانی برای فارسی زبان‌ قابل‌ فهم‌نیست‌. بنابراین‌ طبق‌ اصول‌ زبانشناسی نمی‌توانند گویش‌ یا لهجه‌ای از آن‌ زبان‌ به‌ حساب‌ آیند. مؤلف‌ اغلب‌ اوقات‌ هویت‌ زبان‌ وگویش‌ها را به‌ قول‌ خودش‌ «به‌ اندیشه‌ درمی‌یابد!» در صورتیکه‌ در زبانشناسی بررسی و مقایسه‌ متون‌ کافی و تدقیق‌ زبانها از نظرفونه‌تیک‌ (اصوات‌)، مورفولوژی (اشکال‌ تصریفی‌) و لغات‌ و ساخت‌ جمله‌ها (نحو) برای تشخیص‌ هویت‌ زبانها و خویشی آنها بایکدیگر ضروری است‌. مؤلف‌ در صفحة‌ 30 و صفحات‌ قبل‌ دانسته‌ و یا ندانسته‌ فارسی دری را که‌ از آسیای میانه‌ آمده‌ و بوسیلة‌ غزنویان‌ و سلجوقیان‌ درایران‌ رواج‌ یافته‌ و در آذربایجان‌ فقط‌ زبان‌ دیوان‌ و ادب‌ بوده‌ جایگزین‌ زبان‌ یا نیمزبان‌ آذری می‌نماید. البته‌ اگر خواننده‌ متوجه‌ نشودو همفکر کسروی هم‌ بوده‌ باشد بسیار خوش‌آیند می‌نماید. در صفحه‌ 31 چنین‌ می‌گوید: «این‌ هم‌ باید گفت‌ که‌ در زبان‌ کنونی آذربایجان‌ کلمه‌های بس‌ فراوانی از فارسی به‌ کار می‌رود و اینهابی‌گمان‌ بازمانده‌ از آذری است‌». مؤلف‌ در اینجا نیز فارسی را با آذری مخلوط‌ می‌کند. کلماتیکه‌ از گویشهای بومی در ترکی راه‌ یافته‌ بسیار ناچیز و برای فارسی زبانان‌هم‌ قابل‌ فهم‌ نیست‌ ولی کلماتیکه‌ از فارسی وارد ترکی شده‌ از زبان‌ دولتی و ادبی و نوشتار نفوذ نموده‌ است‌ چه‌ تعداد آنها در شهرهابیشتر و در دهات‌ کمتر و در ایلات‌ کوچ‌نشین‌ به‌ حداقل‌ است‌. اکثریت‌ این‌ کلمات‌ برای مفاهیم‌ مدنی‌، فرهنگی‌، مذهبی و دولتی است‌که‌ از زبان‌ دولت‌ و دولتیان‌ و فرهنگ‌ و ادب‌ فارسی وارد زبان‌ ترکی شده‌ است‌ همچنانکه‌ کلمات‌ عربی وارد فارسی و ترکی گردیده‌است‌. مؤلف‌ چند دوبیتی را از کتاب‌ سلسلة‌النسب‌ بنام‌ شیخ‌ صفی آورده‌ که‌ بعنوان‌ نمونه‌ یکی را عیناً نقل‌ می‌کنیم‌: بشتو برآمریم‌ حاجت‌ روا بور(3)دلم‌ زنده‌ بنام‌ مصطفی بور اهرا دوار بو بور دام‌ بوپار سرهر دو دستم‌ بدامن‌ مرتضی بور(4) این‌ دو بیتی‌ها که‌ نمونه‌ اخیر آن‌ بیشتر به‌ ملمعات‌ آذری فارسی شبیه‌ است‌ به‌ احتمال‌ زیاد از شیح‌ صفی نیست‌. زیرا بنوشته‌ خودمؤلف‌ در صفوة‌الصفا که‌ نزدیک‌ به‌ زمان‌ شیخ‌ صفی نوشته‌ شده‌ چنین‌ آمده‌ است‌: «شیخ‌ جز یک‌ مصرع‌ از انشای مبارکش‌ معلوم‌نیست‌». یعنی شعری نسروده‌ است‌ و کتاب‌ سلسلة‌النسب‌ صفویه‌ متأخر است‌. دوم‌ اینکه‌ اگر شیخ‌ برای استاد خود شیخ‌ زاهد گیلانی‌شعری می‌سرود منطقاً باید به‌ زبان‌ فارسی که‌ قابل‌ فهم‌ هر دو بود سروده‌ می‌شد نه‌ به‌ گویشی آذری اردبیلی که‌ برای تبریزی هم‌ به‌زحمت‌ قابل‌ فهم‌ بوده‌ (صفحه‌ 35 و 36) تا چه‌ رسد برای شیخ‌ زاهد گیلانی‌. سوم‌ اینکه‌ به‌ گفتة‌ خود کسروی شیخ‌ صفی سنی بوده‌ درصورتیکه‌ دو بیتی بالا نشان‌ می‌دهد که‌ سراینده‌ آن‌ شیعه‌ است‌. مؤلف‌ بعد از دادن‌ نمونه‌ها به‌ تفسیر بعضی اسامی رایج‌ در آذربایجان‌ می‌پردازد و بقول‌ خودش‌ به‌ اندیشه‌ و گمان‌ برای آنها ریشه‌یابی‌می‌کند. مثلاً نام‌ شهر باکو را به‌ استناد کتابهای ارمنی باکاوان‌ یا باکوان‌ می‌خواند و آنرا از ترکیب‌ باک‌ و وان‌ می‌شمارد و باک‌ را به‌ معنی‌خدا و بزرگ‌ و وان‌ را مانندگان‌ به‌ معنی جا و زمین‌ و یا پیوستگی می‌گیرد. - باکو و باکی در ترکی قدیم‌ (دیوان‌ لغات‌الترک‌ محمود کاشغری نوشتة‌ 1072 میلادی‌) به‌ معنی تپه‌ می‌باشد و چون‌ باکو که‌ از طرف‌مردم‌ «باکی‌» تلفظ‌ می‌شود روی تپه‌ ساخته‌ شده‌ به‌ این‌ نام‌ نامیده‌ شده‌ است‌. باک‌ و باکوس‌ در یونان‌ قدیم‌ نام‌ خدای شراب‌ بوده‌ و باآتشکدة‌ موجود در باکو ارتباطی ندارد. در مورد ارونق‌ و اران‌ نیز کلمه‌ را با چند بار تجزیه‌ و تفسیر جایگاه‌ آریا یا ایرانی می‌داند. در مورد کلمة‌ اران‌ و ارونق‌ دکتر زهتابی‌شبستری در مقاله‌ای که‌ به‌ همین‌ عنوان‌ نوشته‌ و در مجله‌ وارلیق‌ چاپ‌ شده‌ ثابت‌ کرده‌ است‌ که‌ استنباط‌ کسروی غلط‌ است‌ و اران‌کلمه‌ ترکی است‌ و جمع‌ (ار) می‌باشد که‌ در ترکی قدیم‌ به‌ کار می‌رفته‌ و به‌ معنی گرمسیر است‌ (رجوع‌ شود به‌ مقالة‌ فوق‌الذکر دکترزهتابی‌). مؤلف‌ همة‌ این‌ نامها را فارسی می‌خواند. در صورتیکه‌ اغلب‌ آنها برای فارسی زبان‌ قابل‌ فهم‌ نیست‌. بعد می‌گوید اسامی هم‌ قبلاًفارسی بوده‌ که‌ توسط‌ ترکان‌ به‌ ترکی ترجمه‌ شده‌ است‌ و مثال‌ می‌آورد: یالقوز آغاج‌ (آنکه‌ یک‌ درخت‌ دارد)، ایستی بولاغ‌ (گرمخانی‌چشمه‌)، سؤگودلو (بیدک‌: آنکه‌ بید دارد)، قوزلو (جوزدان‌: آنکه‌ جوز یا گردکان‌ دارد) قبول‌ نظر نویسنده‌ در این‌ مورد نیز که‌ متکی به‌ اندیشه‌ و گمان‌ ایشان‌ است‌ بسیار مشکل‌ است‌ زیرا چگونه‌ می‌توان‌ پذیرفت‌ که‌ مردم‌در قدیم‌ بجای کلمة‌ یالقوز آغاج‌ (آنکه‌ تک‌ درخت‌ دارد) را که‌ یک‌ جمله‌ است‌ بکار برده‌ باشند. مؤلف‌ در کتاب‌ آذری یا زبان‌ باستان‌ آذربایجان‌ بجای معرفی متون‌ کافی و شرح‌ ویژگیهای زبانی (فونه‌تیک‌، مورفولوژی و گرامر،کلمات‌ و نحو زبان‌) و مقایسه‌ آن‌ با زبانهای آریائی و غیرآریائی بیشتر سعی نموده‌ وجود زبان‌ آذری را ثابت‌ کند. در این‌ راه‌ نیز اصول‌و روش‌ و ترمینولوژی زبانشناس‌ را بکار نگرفته‌ و گاهگاه‌ دچار لغزش‌ و اشتباه‌ گردیده‌ است‌. مثلاً آذری را یک‌ زبان‌ معرفی می‌کند ودر معرفی آن‌ چند جمله‌ و دوبیتی از گویشهای مختلف‌ اردبیلی‌، خلخالی و هرزنی ارائه‌ می‌دهد. از نظر زبانشناسی موقعی می‌توان‌لهجه‌ای را زبان‌ نامید که‌ دارای ادبیات‌ و گرامر و منطقة‌ کاربرد وسیع‌ باشد. آذری کسروی که‌ فاقد ادبیات‌ و گرامر بوده‌ و در هر شهر ومنطقه‌ای بگونه‌ای دیگر بوده‌ است‌ احتمالاً گویشی از زبانهای آریائی است‌ (نه‌ فارسی زیرا از طرف‌ فارسی زبانان‌ که‌ قابل‌ فهم‌ نیست‌.) هر زبان‌ و حتی لهجه‌ و گویشی معمولاً بین‌ 30-40 فونم‌ (واژک‌، واج‌ یا صدا) دارد که‌ به‌ صدادار و بی‌صدا تقسیم‌ می‌شوند. مؤلف‌ ازتمام‌ فونم‌ها فقط‌ از 6 فونم‌ صحبت‌ می‌کند: (د، ت‌، چ‌، س‌، ب‌، پ‌) که‌ در آذری به‌ ترتیب‌ به‌ (ر، ز، ج‌، چ‌، م‌، ب‌) تبدیل‌ می‌شود. از قواعد دستوری به‌ شرح‌ 5 قاعده‌ بسنده‌ می‌کند که‌ در تمام‌ موارد با فارسی متفاوت‌ است‌ و در دو مورد (صفت‌ و موصوف‌ و مضاف‌و مضاف‌الیه‌) عین‌ ترکی است‌ (صفحه‌ 49). در مورد کلمات‌ فقط‌ 26 واژه‌ ارائه‌ می‌دهد که‌ از آنها 13 واژه‌ مخصوص‌ آذری است‌. بعد چند جملة‌ دو بیتی از آذری اردبیلی معرفی‌می‌کند که‌ خودش‌ هم‌ معنی بعضی از آنها را نمی‌داند. بعد نمونه‌هائی از گویش‌ خلخالی یا تاتی ارائه‌ می‌دهد که‌ به‌ اعتراف‌ خود آنها باگویش‌ طالشی یکی است‌ و با آذری اردبیلی متفاوت‌ است‌. نمونه‌های گویش‌ هرزنی هم‌ با دیگران‌ متفاوت‌ است‌ و در آن‌ کلمات‌ ترکی نیز دیده‌ می‌شود و به‌ قول‌ خود مؤلف‌ بیشتر به‌ زبان‌ ارمنی‌نزدیک‌ است‌ - در اینکه‌ در روزگار قدیم‌ گویشهای متعدد و مختلفی در خطه‌ آذربایجان‌ بین‌ مردم‌ متداول‌ بوده‌ شکی نیست‌. البته‌ این‌گویشها از آمیزش‌ گویشهای مهاجرین‌ آریائی و بومیان‌ بوجود آمده‌ ولی بعد از آمدن‌ اقوام‌ ترک‌ بعلت‌ اکثریت‌ قاطع‌ ترکان‌ همة‌ این‌گویشها در زبان‌ اقوام‌ ترک‌ مستحیل‌ شده‌ فقط‌ در چند نقطه‌ دور افتاده‌ که‌ آمیزش‌ با ترک‌ زبانان‌ زیاد نبوده‌ به‌ شکل‌ جزیره‌های زبانی‌(تاتی‌، هرزنی و به‌ قول‌ کسروی آذری‌) باقی مانده‌ است‌. آنچه‌ بیشتر مایة‌ تعجب‌ است‌ اینستکه‌ مؤلف‌ که‌ ادعای تحقیق‌ و زبانشناسی هم‌ دارد اصلاً روش‌ زبانشناسی را بکار نمی‌برد و قواعدآنرا رعایت‌ نمی‌کند و در نتیجه‌گیری از استدلالات‌ خود مانند یک‌ سیاستمدار حرفه‌ای مغلطه‌ می‌کند و می‌خواهد منظور خود را ارائه‌دهد. مثلاً بعد از آنکه‌ گویشهای مختلف‌ را به‌ نام‌ زبان‌ آذری معرفی می‌کند آنها را با فارسی یکی می‌شمارد و نتیجه‌ می‌گیرد که‌ ترکی‌زبان‌ میلیونها مردم‌ آذربایجان‌ و ایران‌ «واپس‌» زده‌ شود، یعنی متروک‌ شود و به‌ جای آن‌ فارسی جایگزین‌ گردد! یعنی زبان‌ میلیونهامردم‌ را باید عوض‌ کرد. چگونه‌؟ به‌ چه‌ وسیله‌ و روش‌ (که‌ با اصول‌ آزادی‌، حقوق‌ بشر و اسلام‌ هم‌ مغایر نباشد) و چرا؟ آیا نمی‌شودبجای این‌ روشها مانند کشورهای متمدن‌ و آزاد (سویس‌، بلژیک‌ و کانادا) با اصول‌ انسانی و اسلامی‌، هم‌ زبان‌ مملکت‌ (فارسی‌) را یادداد و هم‌ زبان‌ مادری را.

پاورقی‌:

1- بنابه‌ نوشته‌ موسی کالانکایتو مؤلف‌ آلبانی در قرن‌ ششم‌ میلادی زبان‌ ترکی در آلبان‌ (اران‌) بقدری شایع‌ شده‌ بود که‌ در سال‌ 520میلادی کشیش‌ مسیحی برای تبلیغ‌ مسیحیت‌ در میان‌ مردم‌ از زبان‌ ترکی استفاده‌ می‌کرد (محمود اسماعیل‌، آذربایجان‌ تاریخی‌1992 - باکو). همچنین‌ روایت‌ وهب‌ ابن‌ منبه‌ در کتاب‌ التیجان‌ ابن‌ هشام‌ (چاپ‌ حیدرآباد) چنین‌ است‌ که‌ روزی معاویه‌ قبل‌ از قشون‌کشی به‌آذربایجان‌ از مشاور خود عبیدبن‌ ساریه‌ پرسید که‌ آذربایجان‌ چیست‌، عبید در جواب‌ گفت‌ اینجا از قدیم‌ کشور ترکان‌ بود. 2- آباس‌ کاتینا، موسی خُرن‌. K.Kunik, Melanges Asiatiqils. V 150 مارکوت‌، ایرانشهر ص‌ 96 3- به‌ تو برآمدیم‌ حاجت‌ روا بود. 4- فردا که‌ روز محشر است‌ از من‌ سئوال‌ اعمال‌ کنند دست‌ التجای من‌ به‌ دامن‌ حضرت‌ علی مرتضی‌(ع‌) باشد.

منبع:

http://www.azernews.org/text.aspx?code= 610