مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

بیماری سنگ کلیه

عفونت :

 معمول ترین و عادی ترین اختلال و کسالت در کلیه ها و مجاری ادرار است .

 سیستیت :

 عفونت مثانه است و علامت و نشانه آن شامل بر فوری بودن و تکرر ادرار است.

 پیلونفریت :

 عفونت کلیه می باشد و ممکن است بدون هیچ نشانه ای رخ دهد ، یا با تب ، درد پشت و سرماخوردگی همراه باشد.

 گلومرلونفریت : 

( که در حقیقت التهاب گلومرول های کلیه میباشد ) بیماری است به گونه های مختلف که همان التهاب دسته ای از مویرگهای خونی در نفرون هاست . این بیماری معمولا بر هر دو کلیه اثر میگذارد و بیشتر در کودکان و افراد بالغ رخ می دهد . گرچه بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. یمارانی که گرفتار نوع مزمن این بیماری هستند به کندی رنج می کشند ولی نوع پیشرفته آن ممکن است منجر به دیالیز و یا پیوند شود .

 انسداد (سنگ های کلیه )‌:

 سنگ های سخت در هر جایی از مجرای ادرار ( کلیه ها ، حالب، میزنای، مثانه ) می توانند راه خروج ادرار را مسدود کنند و باعث تخریب یا عفونت بافت مجاور شوند .

 

 

 کیست ها :

 فضاهای توخالی در نسوج کلیوی هستند . آنها جای بافت سالم را گرفته می توانند عفونی شوند و به نسوج اطراف خود صدمه بزنند.

 

 

ناهنجاری های مجرای ادرار : 

زمینه را برای انسداد مجرای ادرار فراهم می کنند ، می توانند از بدو تولد وجود داشته باشند .

 نفروز یا سندروم نفروتیک : 

بیماری است که در آن حالت یک دفع بسیار غیر عادی و زیاد پروتئین در ادرار صورت می پذیرد . آشکارترین نشانه این بیماری تورم عمومی بدن است . به ویژه در زیر چشم ها به هنگام بیدارشدن نفروز ممکن است صورت ثانویه و وابسته به یک بیماری دیگر ظاهر شود .

 

 فشارخون بالا یا هیپرتانسیون : 

که به همراه خود انواع بیماری های کلیوی را می آورد . فشارخون طولانی شده باعث انسداد سرخرگ های کوچک درون کلیه و همچنین ناقص شدن بازدهی و کارآیی کلیه ها می شود . این مسئله شروع یک گردش خون معیوب را باعث می شود و در خلال این مدت کلیه های خراب شده باعث بالا رفتن فشار خون می شوند . همچنین  فشار خون بالا تخریب کلیه ها را شدیدتر می سازد .

 بیماریهای دیگر : 

سایر بیماری ها نیز ممکن است وظایف کلیه ها را مختل کنند (بطور مثال دیابت یا همان بیماری مرض قند)‌. بعضی داروها و حشره کش ها سم هایی هستند که می توانند به کلیه آسیب برسانند. ناهنجاری های مادرزادی دیگر مجرای ادرار نیز ممکن است منجر به کم شدن عملکرد و کار کلیه ها و انسداد یا عفونت در کلیه ها و مجاری ادراری شود .

 از کار افتادن کلیه (نارسایی کلیه) :

 یکی از نشانه های از کار افتادن کلیه این است که کلیه ها به علل مختلف قادر به تمیز کردن خون از مواد زاید و دفع ادرار و مایعات اضافی بدن نیستند . از کار افتادگی حاد کلیه ها ناگهانی است و معمولا دروه کوتاهی از فقدان و توقف کار کلیه هاست .همچنین ممکن است یک کلیه مصنوعی بیمار را در این دوره از کارافتادگی کلیه ، کمک کند . پایان مرحله بیماری کلیوی همیشه صدمه ای غیر قابل تغییر به هر دو کلیه می زند و معالجه از طریق کلیه مصنوعی (دیالیز) یا پیوند کلیه را نیاز دارد.

 تعدادی از بیماری های کلیوی می توانند در مراحل اولیه به طرز موفقیت آمیزی درمان شوند و بالقوه ممکن است در صورت غفلت و بی اعتنائی کشنده و مهلک باشند .

 

 

  بیماریهای کلیوی می توانند هر کس را در هر سنی مبتلا سازند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد