مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

چه کسانی نمی‌توانند خون بدهند؟

چه کسانی نمی‌توانند خون بدهند؟

آیا می دانید چه کسانی نمی توانند خون بدهند و از آنها خونی دریافت نمی شود؟

 عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران گفت: افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی داشته‌اند یا در سابقه پزشکی آنها هپاتیت وجود دارد یا مشکوک به HIV هستند و افرادی که اخیرا مبادرت به تزریق واکسن کرده‌اند تا زمانی که نسبت به آلوده نبودن‌شان اطمینان حاصل نشده نباید اقدام به اهدای خون کنند.

دکتر تیموری تاکید کرد: افرادی نظیر معتادان تزریقی هم برای همیشه از گروه اهداکنندگان حذف می‌شوند که البته این حذف‌های موقتی و دائمی، گام اول بررسی‌هاست. در مراحل بعد ارگان‌های بدن داوطلبان هم از نظر بیماری‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مرحله «خود حذفی محرمانه» هم مرحله دیگری است که برخی داوطلبان در صورت مواجهه با موقعیت‌های ناگزیر اقدام به اهدا می‌توانند با مراجعه به پزشک به صورت محرمانه اعلام کنند که خون گرفته شده از آنها به علت آلوده بودن مورد استفاده قرار نگیرد.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون، تماس‌های پرخطر جنسی، انتقال مایعات به بدن و همچنین مصرف مواد غذایی آلوده، آلودگی روی زخم‌ها و انتقال از مادر به جنین را ازجمله راه‌های ورود ویروس‌ها و باکتری برشمرد و توضیح داد: ویروس‌ها در «دوره پنجره» قابل تشخیص نیستند. این دوره زمانی است که ویروس وارد بدن فرد شده ولی بدن هنوز واکنشی نسبت به آن نشان نداده و چون پادزهری علیه ویروس شناخته نشده و وجود ویروس دربدن با ساخته شدن پادزهر علیه آن شناخته و تشخیص داده می‌شود قابل شناسایی نیست ولی ما با بررسی‌های دقیق علائم اهداکننده، معاینات و پرسش‌های پزشکان سعی می‌کنیم این دوره را کشف کنیم که با پیشرفت‌هایی که در دنیا صورت گرفته خطر مربوط به این مرحله هم به 10 هزار برابر کمتر از 3 دهه گذشته کاهش یافته است.

تیموری در مورد باکتری‌ها و شیوه پرهیز از آلودگی‌های باکتریایی در انتقال خون نیز استریل کردن محل گرفتن خون، جلوگیری از اهدای خون افراد مبتلا به دندان درد، اسهال یا سایر بیماری‌های عفونی را ازجمله تدابیری عنوان کرد که برای پیشگیری از آلودگی خون‌ها به باکتری اتخاذ می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد