مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

سینوزیت کودکان

سینوزیت عبارت است از عفونت سینوس های گونه و پیشانی. سینوس ها گروهی از حفره های پر از هوا هستند که در اطراف چشمها و بینی قرار گرفته اند. این حفره ها سبب سبک شدن استخوان های جمجمه و تشدید صوت در سر می شوند.

عفونت سینوس در شیرخواران نادر است زیرا سینوس ها در این کودکان هنوز تکامل کافی نیافته است ؛ اما در بچه های بزرگتر، سینوزیت همراه با علائمی مثل سرماخوردگی ، سرفه یا گلودرد دیده می شود.

از آنجایی که سینوس ها با مخاط بینی پوشیده می شوند و با حلق فوقانی نیز ارتباط دارند، عفونت این مناطق (بینی و حلق) می تواند به راحتی به سینوس ها منتقل شود.

همچنین چون سینوس ها از طریق سوراخهایی در حفره های بینی باز و تخلیه می شوند، در هنگام سرماخوردگی که مخاط بینی ملتهب می شود ممکن است این سوراخها بسته شده و احتمال عفونت سینوس ها افزایش یابد.

ترشح زرد – سبز بینی می تواند علامت سینوزیت باشد. در ضمن سینوزیت در صورت عدم درمان می تواند به نوع مزمن تبدیل شود

شایعترین عامل مستعد کننده، عفونت ویروسی راه تنفسی فوقانی می باشد. بچه های سن قبل از مدرسه و سن مدرسه می توانند 6 تا 10 عفونت در سال داشته باشند.

سینوزیت باکتریایی عارضه دار فقط کمتر از 5% موارد را تشکیل می دهد.

 

تظاهرات شایع :

 بچه شدیداً بدحال ، با تب 39 درجه سانتیگراد یا بیشتر (بدون پاسخ به ضد تب با دوز مناسب) بوده و ترشح چرکی از بینی، معمولاً تورم صورت ، سردرد و درد (حساسیت) هنگام فشار روی سینوس ها دارد.

 

تشخیص :

- کشت بینی - حلقی در شناسایی پاتوژن (های) سینوس مفید نمی باشد.

- رادیوگرافی ساده از سینوس ها توصیه نمی شود چون بین سینوزیت باکتریایی و عفونت ویروسی راه تنفسی فوقانی تفاوتی قائل نمی شود.

- CT اسکن فقط برای عوارض سینوزیت حاد ، سینوزیت مزمنی که به درمان جواب ندهد و تظاهرات شدید که به بستری شدن نیاز دارد ، توصیه می گردد.

- MRI بعلت ضعف در  تشخیص استخوان ، توصیه نمی شود.

-  نقش مایکوپلاسما پنومونیه و کلامیدیا پنومونیه در سینوزیت حاد پیشنهاد شده ولی اثبات نگردیده است. درمان تجربی این ارگانیسم ها توصیه نشده است.

-  درمان کمکی با ضد احتقان های سیستمیک یا موضعی کوتاه اثر و یا شستشو با محلول نمکی ممکن است مفید باشد. (آنتی هیستامین ها نقشی در درمان سینوزیت حاد ندارند).

 -  سودمندی درمان ضد باکتریایی در سینوزیت مورد توافق همگان نیست (تا 60% موارد خودبخود رفع می شود).

 

پیشگیری :

·شستن دستها  

· دوری از دود سیگار در محیط

·کاستن از مواجهه با آلرژن ها

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد