مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

روانشناسی کنکور

http://esfehan.7gardoon.com/files/test/adverimg-43236.jpg

از آنجا که کنکور امروزه به عنوان یک منبع اضطراب زا تلقی می شود و فشارهای روانی که جامعه، خانواده و کلا محیط به دانش آموز کنکوری وارد می کند، مانع از این می شود که او تمام قوای خود را برای رسیدن به موفقیت بکارگیرد؛ چقدر خوب است که دانش آموزان ما برخی از مسائل روحی، روانی از قبیل افسردگی، اضطراب و وسواس را بشناسند، تا بتوانند با آنها مقابله کنند. زیرا این موارد در صورتی که شدید باشند مانع عملکرد طبیعی خواهند بود. نکته‌ای که حائز اهمیت است عدم شناخت افراد جامعه نسبت به این مقوله هاست. مثلا شخصی ممکن است پاره ای از علامات افسردگی را داشته باشد، ولی خودش نداند که این نشانه ها ، جزیی از بیماری افسردگی محسوب می شوند. به اصطلاح می گویند او نسبت به بیماریش بصیرت ندارد. انسانی که مشکل کار خود را نداند چگونه می تواند آنرا اصلاح کند?
لذا هدف از این مقاله بصیرت دادن به آن دسته عزیزانی است که در اثر زیادی بودن حجم کاری و فشارهای روانی این علامات در آنها به وجود آمده است. به علت اهمیت افسردگی ابتدا در مورد این مقوله سخن خواهیم گفت.

افسردگی نشانه‌های بسیاری دارد. در این مجمل سه علامت بارز این اختلال مطرح می‌شود.

1ـ بی‌ارزشی شخصیتی
اولین علامت افسردگی ، بی ارزشی شخصیتی است . بدین صورت که فرد می گوید : "من که ارزشی ندارم" او ممکن است این جمله را به شکلهای گوناگونی بیان کند . مثلا بگوید: "میان این همه افرادی که می خواهند در کنکور شرکت کنند، من که اصلا به حساب نمی آیم." به نظر شما آیا این فرد موفق می شود؟ اگر به هر علتی، در گذشته این جمله را به خود گفته اید ، اشکال ندارد. از این لحظه به بعد هرگز چنین جمله ای را به زبان نیاورید.

2ـ یاس و ناامیدی
شخص افسرده نسبت به آینده ناامید است. او معتقد است که وضعیت هرگز بهتر از این نخواهد شد.

3ـ درماندگی
کسی که نسبت به آینده مایوس است، چگونه توان آنرا خواهد داشت که سخت تلاش کند؟

دانستن این سه علامت و در نهایت شناختن افسردگی از آن حیث برای شما لازم است که در طی مسیرتان به سمت قبولی در کنکور، هرگز چنین علاماتی در شما ظاهر نشود.

نظرات 1 + ارسال نظر
غزاله شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 19:24

مرسی مفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد