با توجه به در خواست یکی از دوستان جنوبی که به منطقه سرد سیر مسافرت کرده بودند در خصوص نحوه بستن زنجیر
دو روش بستن رو به صورت تصویری برای دوستان قرار می دم
امیدوارم دوستان با تمریناتی که انجام می دن راحت بتون طبق شرایط به یکی از
دو روش زنجیر خودروشون رو بدون درد سر ببندن
در وحله اول من زنجیری رو که به نظرم مناسبترین رنجیر برای
ال 90 هست (به دلیل عدم صدمه زدن به رینگ )رو خریداری کردم و به ناچار طبق
همون توضیح میدم علی ایحال توی تقریبا تمام زنجیر ها شرایط یکی است
و باید عرض کنم که انواعی که از توی رینگ رد میشن به دلیل چسبیدگی رینگ به سیستم ترمز به درد ال 90 نمی خوره
این مدلی هم که در عکس می بینید در دونوع یخ شکن دار و بدون
یخ شکن موجود است که نوع بدون یخ شکن به دلیل ضربه کمتری که میزند مناسب
تر است اما به درد رانندگی روی یخ نمیخوره
قبل از شروع هم باید عرض کنم این روشها رو از کسی یاد نگرفتم بنابر این اگر ایرادی دارند دوستان یاد اوری واصلاح بفرمایند
اما روش بستن اول :
این روش به درد شرایطی می خوره که توی برف گیر کرده باشین و امکان جابجایی و حرکت ماشین وجود نداشته باشه :
1- ابتدا زنجیر رو باز و اون رو طوری قرار بدید که قفل
کن های اون به سمت بیرون باشه و کل زنجیر رو کنترل کنید تا بند های اون
به هم گره نخورده و تاب نداشته باشند (قفل کن من به اون قسمتی میگم که
آچار توش قرار میگیره با چرخوندن وقفل کردن اون زنجیر جمع و سفت میشه)

2- طبق همون حالت زنجیر رو به پشت
چرخ ببرین انگار که زنجیر رو پشت چرخ پهن کرده باشید توی این حالت هم قفل
کن باید به سمت شما باشد ،برای اینکار بعد از اینکه زنجیر رو بیرون پهن
کردید از یک طرف بهتر است از پشت لاستیک سمت جلو به سمت عقب ببرید طوری که
تقریبا وسط زنجیر برسه به وسط لاستیک
3- بعد، از دو طرف آزاد زنجیر سمتی که قفل کن روی اون
نیست رو گرفته (سمت دور از شما)و در بالای لاستیک آخرین بند های زنجیر را
به هم ببندید .یکی بندهای سمتی از زنجیر که از شما دور است باز ودیگری بسته
است و به هم راحت قفل میشوند و احتیاج به کار اضافه ای نیست .
4- سمت دیگر زنجیر را نبندید
5- بعد از بستن بندهای سمت داخلی زنجیر
به هم زنجیر را روی لاستیک 180 درجه بچر خانید طوری که بندهایی که به هم
قفل کرده اید روی زمین و پشت لاستیک بیفتند
6- حال دوسمت آزاد زنجیر را از پشت لاستیک به جلو
بیاورید و وسط زنجیر را روی لاستیک بیاندازید(انگار بالاپوشی روی لاستیک
انداخته اید) و زنجیر را روی لاستیک از هر طرف مرتب کنید (به طوری که از هر
طرف مساوی باشند )
7- چون طول زنجیر ها متفاوت است قفل جلویی زنجیر را به
بندی بیاندازید که زنجیر شل نباشد (ممکن است همان آخرین بند یا یکی از
بندهای مانده به آخر باشد)
8- بعد از اینکه قفل جلویی طبق عکس بسته شد با آچار مخصوص قفل کن ها را سفت کنید به این طریق زنجیر روی لاستیک سفت میشود
9- در این روش قفل جلوئی در پائین چرخ بسته می شود
********************************
روش دوم:
این روش به درد حالتی می خورد که امکان حرکت ماشین وجود دارد
1- زنجیر را جلوی چرخ کاملاصاف پهن کنید
2- تا وسط زنجیر بر روی اون حرکت کنید
3- انتهای بند های زنجیر سمتی که از شما دور است را بگیریدو روی لاستیک به هم قفل کنید
4- بعد آخرین بند های سمت جلو را گرفته و روی لاستیک
به هم قفل کنید مثل حالت قبل ممکن است مجبور شوید جهت کاهش طول زنجیر روی
بندههای ماقبل آخر آنها را به هم قفل کنید.
5- زنجیر را روی لاستیک مرتب کنید
6- با استفاده از آچار مخصوص قفل کن ها را سفت کرده تا زنجیر روی لاستیک محکم شود.
چنانچه از زنجیر هایی استفاده میکنید که جهت سفت کردن از فنر یا کش استفاده میکنند سعی کنید قالپاقها را باز کنید تا صدمه نبینند.
به دلیل اینکه تنها بودم امکان گرفتن عکسهای واضح تر و مرحله ای وجود نداشت علی ایحال امیدوارم مفید واقع شده باشد
ممنون
مرسی زحمت کشیدین
دست شما درد نکنه خیلی قشنگ و خوب بود.
ضمنا چوخ یاشاسین تیراختور