انتقادها به سخنان احمدی نژاد در تاجیکستان ادامه دارد+ تکمیلی سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در تاجیکستان اگر چه از سوی چهره های فرهنگی آغاز شد ، اما امروز آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام به تقلید نیز به انتقاد از سخنان مطرح شده توسط رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت . سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در تاجیکستان نه تنها با انتقادات برخی از شخصیت های فرهنگی کشور روبرو شده است ، بلکه امروز آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید هم به این مساله واکنش نشان داده است .
به گزارش « تابناک » ، ماجرا از آنجا شروع شده که رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیکستان گفته است که : « فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد.»
مطلبی که بلافاصله با واکنش برخی از چهره های فرهنگب مواجه شد و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و از تاریخ نویسان جوان در تعبیری سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان را نژاد گرایی افراطی به اسم نامید . وی در این باره نوشت :
« امروز که سخنان آقای احمدی نژاد را در تاجیکستان خواندم، سخنانی که بدون مشورت عالمان و فرهیختگان و فقیهان و فیلسوفان اسلامی، و صرفا از سر تفنن و بدون داشتن معلم بیان می شود، دانستم که دست کم یکی از مشکلات اصلی ما همین است که قدر خود را نمی شناسیم. آدمی که قدر خود را نشناسد، چه شخصی که خود را تحقیر می کند و چه کسی که خود را بی دلیل بزرگ نشان می دهد، فردی ناآگاه است که از صراط مستقیم و حد اعتدال خارج می شود.
تا امروز میدانستیم که شماری از مورخان تاریخ ادبیات گفته اند فردوسی زبان فارسی را احیا کرد، و خود فردوسی هم این را در شعری گفته است که «عجم زنده کردم بدین پارسی»، اما نمی دانستیم روزی خواهد رسید که رئیس جمهوری کشور اسلامی ایران، سی و اندی سال پس از تلاش بی وقفه و دادن هزاران شهید برای اسلام توسط یک ملت آن هم برای احیای اسلام، مدعی شود که فردوسی مکتب پیامبر (ص) را هم نجات داده است. این عین نژاد گرایی افراطی است، سخنی که نه به نفع فردوسی است، نه به نفع اسلام، نه به نفع ایران و نه به نفع جمهوری اسلامی. این ایدئولوژی به درد اوائل دوره رضاخان می خورد که عاقبت سر از ناسیونالیسم افراطی درآورد و هیچ چاره ای از مشکلات ملی و بین المللی و تمدنی ما را حل نکرد.»
مساله اما به اینجا ختم نشد ، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز امروز در درس خارج از فقه خود نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت و مطرح کردن این گونه سخنان را احتمالی برای کم رنگ نشان دادن روحانیت و مبارزه با آنان نامید. ایشان با اشاره به سخن یکی از مسئولان، مبنی بر این که اسلام توسط بنی امیه و بنی عباس خراب شده بود، و فردوسی آمد و مکتب پیامبر(ص) را نجات داد، اظهار داشتند: « این سخن، ظلم بزرگی است، به علمایی که از ابتدا تا امروز، به دنبال حفظ مکتب اسلام و تشیع بوده هستند. یعنی شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شهید اول و شهید ثانی و... حضرت امام (ره) ، که سالها زندان و تبعید را تحمل کرده و خونشان نیز در این راه ریخته شده است،اسلام را نجات ندادهاند و فردوسی آن را نجات داده است.
این مرجع تقلید، با بیان این که خود فردوسی نیز چنین عبارتی را تکذیب میکند، اظهار داشتند: فردوسی گفته است که «بسی رنج بردم بدین سال سی//عجم زنده کردم بدین پارسی»؛ خود میگوید که با تلاشهای زیادی که در این سی سال متحمل شدهام، زبان فارسی را زنده کردهام. بنابراین، این که گفته میشود، فردوسی مکتب پیامبر اسلام(ص) را نجات داده است، بی انصافی است.
وی با بیان این که مشخص نیست اینها چه هدفی دارند، خاطرنشان کردند: برخی میگویند که هدف از مطرح کردن این حرفها، این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش آن را کمرنگ نمایند، همچنین گفته میشود که هدفشان قرار دادن مکتب ایرانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا ما را از سایر کشورهای اسلامی جدا سازند.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: در شرایطی که با بیداری اسلامی، ارتباط ما با کشورهای اسلامی بیشتر و قویتر میشود؛ باید دقت بیشتری داشته باشیم. خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد» . به نظر می رسد که انتقادات علما از سخنان رئیس جمهور در روزهای آینده پررنگ تر شود . انتقاداتی که البته پیش از این هم وجود داشته است ، امارئیس جمهور و برخی مسئولان دیگر تا کنون این انتقادات را نشنیده گرفته اند .
به گزارش « تابناک » ، ماجرا از آنجا شروع شده که رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیکستان گفته است که : « فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد.» مطلبی که بلافاصله با واکنش برخی از چهره های فرهنگب مواجه شد و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و از تاریخ نویسان جوان در تعبیری سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان را نژاد گرایی افراطی به اسم نامید . وی در این باره نوشت : « امروز که سخنان آقای احمدی نژاد را در تاجیکستان خواندم، سخنانی که بدون مشورت عالمان و فرهیختگان و فقیهان و فیلسوفان اسلامی، و صرفا از سر تفنن و بدون داشتن معلم بیان می شود، دانستم که دست کم یکی از مشکلات اصلی ما همین است که قدر خود را نمی شناسیم.
آدمی که قدر خود را نشناسد، چه شخصی که خود را تحقیر می کند و چه کسی که خود را بی دلیل بزرگ نشان می دهد، فردی ناآگاه است که از صراط مستقیم و حد اعتدال خارج می شود. تا امروز میدانستیم که شماری از مورخان تاریخ ادبیات گفته اند فردوسی زبان فارسی را احیا کرد، و خود فردوسی هم این را در شعری گفته است که «عجم زنده کردم بدین پارسی»، اما نمی دانستیم روزی خواهد رسید که رئیس جمهوری کشور اسلامی ایران، سی و اندی سال پس از تلاش بی وقفه و دادن هزاران شهید برای اسلام توسط یک ملت آن هم برای احیای اسلام، مدعی شود که فردوسی مکتب پیامبر (ص) را هم نجات داده است. این عین نژاد گرایی افراطی است، سخنی که نه به نفع فردوسی است، نه به نفع اسلام، نه به نفع ایران و نه به نفع جمهوری اسلامی. این ایدئولوژی به درد اوائل دوره رضاخان می خورد که عاقبت سر از ناسیونالیسم افراطی درآورد و هیچ چاره ای از مشکلات ملی و بین المللی و تمدنی ما را حل نکرد.» مساله اما به اینجا ختم نشد ، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز امروز در درس خارج از فقه خود نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت و مطرح کردن این گونه سخنان را احتمالی برای کم رنگ نشان دادن روحانیت و مبارزه با آنان نامید. ایشان با اشاره به سخن یکی از مسئولان، مبنی بر این که اسلام توسط بنی امیه و بنی عباس خراب شده بود، و فردوسی آمد و مکتب پیامبر(ص) را نجات داد، اظهار داشتند:
« این سخن، ظلم بزرگی است، به علمایی که از ابتدا تا امروز، به دنبال حفظ مکتب اسلام و تشیع بوده هستند. یعنی شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شهید اول و شهید ثانی و... حضرت امام (ره) ، که سالها زندان و تبعید را تحمل کرده و خونشان نیز در این راه ریخته شده است،اسلام را نجات ندادهاند و فردوسی آن را نجات داده است.
این مرجع تقلید، با بیان این که خود فردوسی نیز چنین عبارتی را تکذیب میکند، اظهار داشتند: فردوسی گفته است که «بسی رنج بردم بدین سال سی//عجم زنده کردم بدین پارسی»؛ خود میگوید که با تلاشهای زیادی که در این سی سال متحمل شدهام، زبان فارسی را زنده کردهام. بنابراین، این که گفته میشود، فردوسی مکتب پیامبر اسلام(ص) را نجات داده است، بی انصافی است.
وی با بیان این که مشخص نیست اینها چه هدفی دارند، خاطرنشان کردند: برخی میگویند که هدف از مطرح کردن این حرفها، این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش آن را کمرنگ نمایند، همچنین گفته میشود که هدفشان قرار دادن مکتب ایرانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا ما را از سایر کشورهای اسلامی جدا سازند.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: در شرایطی که با بیداری اسلامی، ارتباط ما با کشورهای اسلامی بیشتر و قویتر میشود؛ باید دقت بیشتری داشته باشیم. خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد» . به نظر می رسد که انتقادات علما از سخنان رئیس جمهور در روزهای آینده پررنگ تر شود . انتقاداتی که البته پیش از این هم وجود داشته است ، امارئیس جمهور و برخی مسئولان دیگر تا کنون این انتقادات را نشنیده گرفته اند .
تکمیلی یک منبع مطلع به خبرنگار تابناک گفت: مقصود رییس جمهور این بوده که با احیای زبان فارسی با هنر و تدبیر فردوسی و در ذیل سنت نبوی و در پرتو تعالیم آن حضرت{ص} این زبان تبدیل شد به منبری برای بیان این سنت و تعالیم ارجمند و اکنون ما برای دریافت این آموزه ها به زبان فارسی، وامدار فردوسی هستیم/تابناک |
انتقادها به سخنان احمدی نژاد در تاجیکستان ادامه دارد+ تکمیلی سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در تاجیکستان اگر چه از سوی چهره های فرهنگی آغاز شد ، اما امروز آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام به تقلید نیز به انتقاد از سخنان مطرح شده توسط رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت . سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در تاجیکستان نه تنها با انتقادات برخی از شخصیت های فرهنگی کشور روبرو شده است ، بلکه امروز آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید هم به این مساله واکنش نشان داده است .
به گزارش « تابناک » ، ماجرا از آنجا شروع شده که رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیکستان گفته است که : « فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد.»
مطلبی که بلافاصله با واکنش برخی از چهره های فرهنگب مواجه شد و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و از تاریخ نویسان جوان در تعبیری سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان را نژاد گرایی افراطی به اسم نامید . وی در این باره نوشت :
« امروز که سخنان آقای احمدی نژاد را در تاجیکستان خواندم، سخنانی که بدون مشورت عالمان و فرهیختگان و فقیهان و فیلسوفان اسلامی، و صرفا از سر تفنن و بدون داشتن معلم بیان می شود، دانستم که دست کم یکی از مشکلات اصلی ما همین است که قدر خود را نمی شناسیم. آدمی که قدر خود را نشناسد، چه شخصی که خود را تحقیر می کند و چه کسی که خود را بی دلیل بزرگ نشان می دهد، فردی ناآگاه است که از صراط مستقیم و حد اعتدال خارج می شود.
تا امروز میدانستیم که شماری از مورخان تاریخ ادبیات گفته اند فردوسی زبان فارسی را احیا کرد، و خود فردوسی هم این را در شعری گفته است که «عجم زنده کردم بدین پارسی»، اما نمی دانستیم روزی خواهد رسید که رئیس جمهوری کشور اسلامی ایران، سی و اندی سال پس از تلاش بی وقفه و دادن هزاران شهید برای اسلام توسط یک ملت آن هم برای احیای اسلام، مدعی شود که فردوسی مکتب پیامبر (ص) را هم نجات داده است. این عین نژاد گرایی افراطی است، سخنی که نه به نفع فردوسی است، نه به نفع اسلام، نه به نفع ایران و نه به نفع جمهوری اسلامی. این ایدئولوژی به درد اوائل دوره رضاخان می خورد که عاقبت سر از ناسیونالیسم افراطی درآورد و هیچ چاره ای از مشکلات ملی و بین المللی و تمدنی ما را حل نکرد.»
مساله اما به اینجا ختم نشد ، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز امروز در درس خارج از فقه خود نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت و مطرح کردن این گونه سخنان را احتمالی برای کم رنگ نشان دادن روحانیت و مبارزه با آنان نامید. ایشان با اشاره به سخن یکی از مسئولان، مبنی بر این که اسلام توسط بنی امیه و بنی عباس خراب شده بود، و فردوسی آمد و مکتب پیامبر(ص) را نجات داد، اظهار داشتند: « این سخن، ظلم بزرگی است، به علمایی که از ابتدا تا امروز، به دنبال حفظ مکتب اسلام و تشیع بوده هستند. یعنی شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شهید اول و شهید ثانی و... حضرت امام (ره) ، که سالها زندان و تبعید را تحمل کرده و خونشان نیز در این راه ریخته شده است،اسلام را نجات ندادهاند و فردوسی آن را نجات داده است.
این مرجع تقلید، با بیان این که خود فردوسی نیز چنین عبارتی را تکذیب میکند، اظهار داشتند: فردوسی گفته است که «بسی رنج بردم بدین سال سی//عجم زنده کردم بدین پارسی»؛ خود میگوید که با تلاشهای زیادی که در این سی سال متحمل شدهام، زبان فارسی را زنده کردهام. بنابراین، این که گفته میشود، فردوسی مکتب پیامبر اسلام(ص) را نجات داده است، بی انصافی است.
وی با بیان این که مشخص نیست اینها چه هدفی دارند، خاطرنشان کردند: برخی میگویند که هدف از مطرح کردن این حرفها، این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش آن را کمرنگ نمایند، همچنین گفته میشود که هدفشان قرار دادن مکتب ایرانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا ما را از سایر کشورهای اسلامی جدا سازند.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: در شرایطی که با بیداری اسلامی، ارتباط ما با کشورهای اسلامی بیشتر و قویتر میشود؛ باید دقت بیشتری داشته باشیم. خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد» . به نظر می رسد که انتقادات علما از سخنان رئیس جمهور در روزهای آینده پررنگ تر شود . انتقاداتی که البته پیش از این هم وجود داشته است ، امارئیس جمهور و برخی مسئولان دیگر تا کنون این انتقادات را نشنیده گرفته اند .
به گزارش « تابناک » ، ماجرا از آنجا شروع شده که رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیکستان گفته است که : « فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد.» مطلبی که بلافاصله با واکنش برخی از چهره های فرهنگب مواجه شد و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و از تاریخ نویسان جوان در تعبیری سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان را نژاد گرایی افراطی به اسم نامید . وی در این باره نوشت : « امروز که سخنان آقای احمدی نژاد را در تاجیکستان خواندم، سخنانی که بدون مشورت عالمان و فرهیختگان و فقیهان و فیلسوفان اسلامی، و صرفا از سر تفنن و بدون داشتن معلم بیان می شود، دانستم که دست کم یکی از مشکلات اصلی ما همین است که قدر خود را نمی شناسیم.
آدمی که قدر خود را نشناسد، چه شخصی که خود را تحقیر می کند و چه کسی که خود را بی دلیل بزرگ نشان می دهد، فردی ناآگاه است که از صراط مستقیم و حد اعتدال خارج می شود. تا امروز میدانستیم که شماری از مورخان تاریخ ادبیات گفته اند فردوسی زبان فارسی را احیا کرد، و خود فردوسی هم این را در شعری گفته است که «عجم زنده کردم بدین پارسی»، اما نمی دانستیم روزی خواهد رسید که رئیس جمهوری کشور اسلامی ایران، سی و اندی سال پس از تلاش بی وقفه و دادن هزاران شهید برای اسلام توسط یک ملت آن هم برای احیای اسلام، مدعی شود که فردوسی مکتب پیامبر (ص) را هم نجات داده است. این عین نژاد گرایی افراطی است، سخنی که نه به نفع فردوسی است، نه به نفع اسلام، نه به نفع ایران و نه به نفع جمهوری اسلامی. این ایدئولوژی به درد اوائل دوره رضاخان می خورد که عاقبت سر از ناسیونالیسم افراطی درآورد و هیچ چاره ای از مشکلات ملی و بین المللی و تمدنی ما را حل نکرد.» مساله اما به اینجا ختم نشد ، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز امروز در درس خارج از فقه خود نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور در تاجیکستان پرداخت و مطرح کردن این گونه سخنان را احتمالی برای کم رنگ نشان دادن روحانیت و مبارزه با آنان نامید. ایشان با اشاره به سخن یکی از مسئولان، مبنی بر این که اسلام توسط بنی امیه و بنی عباس خراب شده بود، و فردوسی آمد و مکتب پیامبر(ص) را نجات داد، اظهار داشتند:
« این سخن، ظلم بزرگی است، به علمایی که از ابتدا تا امروز، به دنبال حفظ مکتب اسلام و تشیع بوده هستند. یعنی شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شهید اول و شهید ثانی و... حضرت امام (ره) ، که سالها زندان و تبعید را تحمل کرده و خونشان نیز در این راه ریخته شده است،اسلام را نجات ندادهاند و فردوسی آن را نجات داده است.
این مرجع تقلید، با بیان این که خود فردوسی نیز چنین عبارتی را تکذیب میکند، اظهار داشتند: فردوسی گفته است که «بسی رنج بردم بدین سال سی//عجم زنده کردم بدین پارسی»؛ خود میگوید که با تلاشهای زیادی که در این سی سال متحمل شدهام، زبان فارسی را زنده کردهام. بنابراین، این که گفته میشود، فردوسی مکتب پیامبر اسلام(ص) را نجات داده است، بی انصافی است.
وی با بیان این که مشخص نیست اینها چه هدفی دارند، خاطرنشان کردند: برخی میگویند که هدف از مطرح کردن این حرفها، این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش آن را کمرنگ نمایند، همچنین گفته میشود که هدفشان قرار دادن مکتب ایرانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا ما را از سایر کشورهای اسلامی جدا سازند.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: در شرایطی که با بیداری اسلامی، ارتباط ما با کشورهای اسلامی بیشتر و قویتر میشود؛ باید دقت بیشتری داشته باشیم. خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد» . به نظر می رسد که انتقادات علما از سخنان رئیس جمهور در روزهای آینده پررنگ تر شود . انتقاداتی که البته پیش از این هم وجود داشته است ، امارئیس جمهور و برخی مسئولان دیگر تا کنون این انتقادات را نشنیده گرفته اند .
تکمیلی یک منبع مطلع به خبرنگار تابناک گفت: مقصود رییس جمهور این بوده که با احیای زبان فارسی با هنر و تدبیر فردوسی و در ذیل سنت نبوی و در پرتو تعالیم آن حضرت{ص} این زبان تبدیل شد به منبری برای بیان این سنت و تعالیم ارجمند و اکنون ما برای دریافت این آموزه ها به زبان فارسی، وامدار فردوسی هستیم/تابناک |
نمونه اول
متن دعوت نامه برای شرکت در جشن عروسی به زبان ترکی
اولو تانری`نین آدی ایله
گلین قیز: .... بهی اوغلان: ....
سئویملی و سایین .... جنابلاری
آتا آرزیسی، آنا ایسته یی اوشاقلارینین سئوینجیدیر. ایندی ایسه ایکی گنج اینسان عؤمورلرینین بو چاغیندا ال اله وئریب و بیرگه یاشاماق اوچون بیر شادلیق تؤره نی قوروبلار.
اونلارین آرزیسی سیزلرین ایشتیراکیدیر. گلین اونلارین سئوینجلرینه قاتیلاق!
.... عاییله سی .... عاییله سی
چاغ: جومعه.... ساات ....دان ساعات ....
یئر: باغلار باغی پارکی، باغلار باغی تالاری.
نمونه دوم: یاسوج-قاشقای یورد
متن دعوت نامه برای شرکت در جشن عروسی به زبان ترکی
اوره گلری بیر ائده ن تاری آدیینان
یاز گونی غونچه لر خندان اولاندا
باغچا دولو عطر-و رئیحان اولاندا
نازلی یار حیجله ده مئهمان اولاندا
ماذون دئیه ر بو قوناغونک قوربانی
بو موبارک گونده که .... و ....
بخت ائوینه گتمه گی ایچون بیر مجلس بزه دیرک، تویوموز گؤزه للیگده باش اولور اگر آیاق قویانگیز گوزوموز اوستونه
.... و ....
گوروشمک زمانی:
توی باشلاماک یئری:
نمونه سوم: خلجیستان، آزربایجان جنوبی
دعوت نامه جشن
عروسی به زبان تورکی خلجی
تهیه و تنظیم: علی اصغر جمراسی (بیلیم)
یؤرکلره بی ائتگیله
تاری آتولا
یاز کؤنو غونچالار خندان اولدوقه
باغچا تولا عطر و ریحان اولدوقه
نازلوق یار حیجله چه مئمان اولدوقه
بیلیم هایور بو مئمانقا قوربان لوق
بو موبارک کونچه کی.................... و..............
بخت هوه وارماقه کوره بی مجلیس بزمیشک
اگر هاداق قویوقایز کوزوموز اوسته
کودنیمیز نارون لوقچا بوش اولور
.....................و..............................
کوروشمک چاغو............
کودن بوشلاماق یئری..............
نمونه های کارت دعوتهای عروسی ترکی
تورکجه توی چاغریلیغی گؤروملری
Türkcǝ Toy Çağrılığı Görümlǝri
....، ....
یاشام بویو سورمهسینی آرزی ائتدیییمیز بیرلیکده لیییمیزین ایلک گونونو سیزلرله پایلاشماقدان قیوانج دویاریق
.....، ..... عاییله لری
تاپاناق (آدرس):
ایلایگون (تاریخ):
چولا (ساعات):
------------------------------------------
....، ....
ائوله نیرکن سیزلری ده آرامیزدا گؤرمک دیله یی ایله.....
....، .... عاییلهلری
تاریخ (ایلایگون):
نیکاح، عقد (دویون):
یئر:
---------------------------------------------
....، ....
بیرلیکده لیییه آددیم آتدیغیمیز بو چوخ اؤزهل گونوموزده سئوینجیمیزی بیزیم ایله پایلاشمانیزی (بیزیمله اولمانیزی) دیله ییریک.
....، .... عاییله لری
٣٠ اوجاق ٢٠٠١، جومعه ساعات:
دویون (نیکاح) تؤرهنی: ٢٠ ...کولوبو
--------------------------------------------
فاطما و علی
بیر آرالیق ٢٠٠٣ یئیگونده (جومعه گونو) یاپیلاجاق نیکاح و دویون تؤره نلرینی شرفلهندیرمه نیزی دیله رلر.
....، ....
آراز هوتئل
دویون (نیکاح): سولطان پارک، ٣٠:٢٠
یئمک: حهویض باشی ٠٠:٢١
چیچهک گتیریلمه مه سی اؤتونولور (ریجا-خواهیش اولونور)
----------------------------------------------
ائوله نیریک
بو سئوینجلی گونو سیزلرله پایلاشماق ایسته ییریک
....، ....
٢٢ اکیم ٢٠٠٢
دیوان قوروبولاق
دویون (نیکاح) و یئمک: ٤٥:٢٠
------------------------------------------------
بو سئوینجلی گونوموزده
بوتون یولداشلاریمیزی
گؤزله ییریک
--------------------------------------------
نه اولدوزلار ایسته ییریک گئجه لریمیزه
نه گونه شی ایسته ییریک قارانلیغیمیزا
چوخ دئییل، یالنیز سیز سئویلریمیزی (دوستلاریمیزی)
ایسته ییریک یانیمیزا
-----------------------------------------
دنیزلر دورولماز
دالقالانمادان
اوموتلار یاشارماز
سئوگی اولمادان
یالقیزلیقلار یوخ اولماز
یووا قورمادان
سئوینجلی آنلار یاشانماز
سئویلر (دوستلار) اولمادان
--------------------------------------------
دوواغیمدا آغ تئللر
گیرمه سین آرایا ائللر
تانری یازمیش بیزی بیزه
دویوروروق ایندی سیزه
گؤزهل گئچسین گونلریمیز
سئوگی دولو اورهکلریمیز
عؤمور بویو بیرلیکدهییک
دویونوموزه (نیکاحیمیزا) سیزلری ده گؤزله ریک
---------------------------------------------
تانرینین بویروغودور یاشانتی بؤیله
قوتلو اولمامیزا سن دوعا ائیله
گلیب دویونوموزه شرف ائیله
گلمه یه ن دوستلارا سلام سؤیله
بکله ییریک سیزلری
دویونوموزه...
---------------------------------------------
آلین یازیسی تانیشدیردی بیزی
چوخ سئویریک بیربیریمیزی
داغلار گیرسه آرامیزا
آییرانماز ایکیمیزی
بکله ییریک سیزلری
اونوتمایین بیزلری
بو سوئینجلی گونوموزه
گؤزله ییریک هامینیزی
----------------------------------------
بیز قیراقدان گئدیریک
یول سیزین اولسون
بیز بولاقدان ایچیریک
گؤل سیزین اولسون
بیز ائوله نیریک
خبرینیز اولسون
بیزی سئوهن دوستلار
دویونوموزه بویورسون
----------------------------------------------
سئوگی، سایقی و آنلاییشلا
تملینی آتدیغیمیز
بیرلیکده لیییمیزی سونسوزا دک
سوردورمهیه اؤگله شدیک (تصمیم توتدوق)
دویون تؤرهنیمیزده
سیزلرله بیرلیکده اولماقدان
قیوانج دویاریق
-----------------------------------------------
بو ان گؤزه ل گونوموزده
سیزلری ده آرامیزدا گؤرمه یی دیله ییریک
---------------------------------------------
عؤمور بویو سئوینجیمیزه ایزباسیلاریمیزی آتارکن
سیزلرین یانیمیزدا اولمانیزدان
بؤیوک قیوانج دویاجاییق
---------------------------------------------
اورتاق یاشانتیلارینین
باشلانقیجی اولان دویون تؤره نلرینده
سیزلرله بیرلیکده اولماقدان
قیوانج دویاجاقلار...
-----------------------------------------------
ائوله نیرلر
بالالاریمیزین بو گؤزه ل گونونده دوستلاریمیزین
بیزه تانیق اولماسینی بکله ییر، بو سئوینجیمیزی
بیرلیکده پایلاشمانی اوموروق
-------------------------------------------
بیر عؤمور بیرلیکده لیییمیز اوچون
"هه" دییه رکهن،
سیز ده یه رلی دوستلاری دا
آرامیزدا گؤرمکدن
قیوانج دویاریق...
------------------------------------------
بیز
فاطما، علی
سیزلری دویونوموزه قوناق
سئوینجیمیزه تانیق
اولمایا دعوت ائدیریک....
فاطما-علی ١٥ سیخمان آیی تبریزده گئرچه کله شه جک دویون تؤره نلرینده سیزلری ده آرالاریندا گؤرمکدن قیوانج دویاجاقلار.
----------------------------------------------
عؤمور بویو سورهجک
بیرلیکده لیییمیزین باشلانقیجیندا
سیزلری ده آرامیزدا گؤرمکدن قیوانج دویاجاییق.
-----------------------------------------------------------------
علی و فاطما
گله جه یه دوغرو آتاجاقلاری
بو ایلک آددیمی بیرگه یئریمک
و سئوینجلرینی پایلاشماق اوزه ره
سیزلرله بیرلیکده اولماقدان
قیوانج دویارلار
-------------------------------------------------------
یاشامیمیزین ان گؤزه ل گونونو
سیز سئودیکلریمیزله پایلاشماق دیله یی ایله....
چند کلمه ترکی در باره مراسم ازدواج و عروسی
آداخلیAdaqlı : نامزد شده
آلین یازیسیAlınyazısı : سرنوشت
اؤتوکÖtük : خواهش
اؤتونمکÖtünmǝk : خواهش کردن
اوخوندوOxundu : دعوتنامه، کارت دعوت
اؤگÖg : تصمیم
اؤگله شمکÖglǝşmǝk : تصمیم گرفتن
ایزباسماقİzbasmaq : امضا کردن
ایزباسیİzbası : امضا
ایلایگونİlaygün : تاریخ، مورخه
ائلچیElçi : خواستگار
ائوله نمه تؤرهنیEvlǝnmǝ törǝni : مراسم ازدواج
ائوله نمهEvlǝnmǝ : ازدواج
باشلیقBaşlıq : شیربها
بایرامBayram : عید
بکله مکBǝklǝmǝk : منتظر بودن
بویروقBuyruq : امر
تاپاناقTapanaq : آدرس
تانیقTanıq : شاهد
تؤرهTörə : آئین
تؤره نTörən : مراسم
توی ائویToy evi : تالار عروسی
تویToy : جشن، ضیافت با غذا، جشن عروسی
چاغریلیÇağrılı : مدعو، دعوت شده
چاغریلیقÇağrılıq : کارت دعوت، دعوتنامه
چولاÇola : ساعت
دوروDürü : هدیه ای در بخچه و یا بسته که به عروس داده می شود
دونورDünür : والدین عروس و داماد
دوواق قاپماDuvaq qapma : شعر آشیقی که در پایان عروسی از سوی آشیق خوانده می شود
دوواقDuvaq : سرپوش و یا روبند توری عروس
دویون ائویDüyün evi : تالار عروسی
دویون تؤرهنیDüyün törǝni : مراسم عقد
دویونDüyün : جشن عروسی، جشن ختنه سوران (اصلا به معنی عقد، از مصدر دویمکDüymǝk به معنی گره زدن، همریشه با دویومDüyüm ، دویمهجDüymǝc ، دویمهDüymǝ ، .....)
ساغدیشSağdış (ساغدیچ، ساغداچ): یکی از دو نفری که در شب زفاف همراه داماد- در طرف راست او- می روند
سورSür : کلمه ای ترکی-مغولی به معنی جشن و فستیوال است. این کلمه که به زبان فارسی نیز وارد شده، ربطی به کلمه سور در زبان پهلوی و یا سرخ در زبان فارسی ندارد و با کلمات "سورسات-سویورسات" و "سویورقا-سیورغا" و .... همریشه است. این کلمه در زبان فارسی در ترکیبهای چهارشنبه سوری، سوریه، سورنامه، سور دادن، سور چرانی و ختنه سوران، .... حفظ شده است.
سورچوSürçü : مهماندار (در دوره آغ قویونلو، قاراقویونلو)
سولدوشSolduş : یکی از دو نفری که در شب زفاف همراه داماد- در طرف چپ او- می روند
سویورگهSüyürgə : جشن، مهمانی، ضیافت
سئویSevi : دوست
شنلیکŞənlik : شادمانی، عید، فستیوال
شؤله نŞölən : مهمانی، ولیمه، ضیافت همراه با غذا، ضیافت دینی
قالینQalın : جهیزه
قوتلوQutlu : مسعود، مبارک
قوشانتیQoşantı : جهیزه
قوناقلیقQonaqlıq : مهمانی
قیوانجQıvanc : غرور، افتخار
کبینKǝbin : مهریه
کوره که نKürǝkǝn : داماد
گرده کGǝrdǝk : حجله (همریشه با گرهگهKǝrǝgǝ -کرهگوKǝrǝgü به معنی نوعی چادر، این کلمه به شکل خرگه وارد زبان فارسی شده است)
گله نه کGələnək : رسوم
گلینGǝlin : عروس
گؤره نه کGörənək : آداب
گؤرومGörüm : نمونه (اؤرنهک کلمه ای ارمنی است)
گؤزله مکGözlǝmǝk : منتظر شخص معین و چیز مشخصی بودن، چشم براه بودن
ههHǝ : بلی، آری
یاشامYaşam : زندگی، حیات
یاشانتیYaşantı : برهه ای از زندگی، مقطع و دوره ای از حیات
یالقیزYalqız : تنها
یالنیزYalnız : صرفا
یاووقلوYavuqlu : نامزد
یئنگهYengǝ : راهبر زن در عروسی، زنی که عروس را آرایش کرده، به حجله برده و به داماد می سپارد؛ زن عمو، دائی و یا برادر
یئیگون Yeygün: جمعه