مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

سفیر سابق ایران در فائو: بحران دریاچه اورمیه مهار نشود تبریز و اورمیه را باید تخلیه کرد!


آذوح: سفیر سابق ایران در فائو با بیان اینکه بحران آب، تمدن ایرانی ـ اسلامی ما را تهدید و اگر بحران خشکی دریاچه اورمیه مهار نشود به تخلیه اورمیه و تبریز منجر خواهد شد گفت: متاسفانه معیار تولید در هکتار معیاری است که اروپایی‌های پرآب با زمین کم برای ایران تعیین کردند.
به گزارش فارس، محمدسعید نوری نایینی در سلسله نشست های آب،فرهنگ ، جامعه با موضوع بررسی اقتصاد آب گفت:همه به خوبی می دانیم که آبادی،آبادانی و توسعه ،میراب، سیراب، آبرو از واژه زیبای آب نشات گرفته است و حتی وقتی کوروش در دعای خود می گوید خدایا کشور ما را از دشمن،دروغ و خشکسالی حفظ کن متوجه می شویم که آب برای کشور ایران چه اهمیت ویژه ای داشته است.
وی با اشاره به پیامدهای بحران آب ادامه داد: چون آمایش سرزمینی ما بر اساس آب شکل گرفته است، هر جا که آب بوده شهرها تشکیل و رشد کرده اند و اگر بحرانی در آب ایجاد می شد، بحران در زیربناهای تمدنی ما به وجود می آمد.
نوری نائینی با تاکید بر اینکه شاید وجود روستاها چندان اهمیتی نداشته باشد اما از لحاظ شرایط سیاسی این روستاها هستند که همواره به یک پایگاه مقاومت تبدیل می شوند، ادامه داد: بحران آب، تمدن ایرانی اسلامی ما را تهدید می کند و این مسأله ای است که اگر به آن توجهی نشود زیان های زیادی را کشور خواهد دید.
سفیر سابق ایران در فائو خاطر نشان کرد: اگر بحران خشکی دریاچه اورمیه مهار نشود به تخلیه اورمیه و تبریز منجر خواهد شد و زیان های زیادی را به وجود می آورد که این زیان ها به استقلال کشور وارد می شود.
نوری نائینی به راه حل های اقتصادی برای حل بحران آب در ایران اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که چندین هزار سال است که با همین اقلیم موجود به زندگی ادامه می دهیم ولی آب از آسیاب نیفتاده است و ایران استقلال خود را حفظ کرده است.
وی اضافه کرد: موضوعی که همواره به ایرانی ها نسبت داده شده این است که فرهنگ ایران فرهنگی برگشت پذیر است که در طی حملات متعدد از سوی مغول ها و اعراب از بین نرفته است.
وی گفت: باید اقتصاد کشور نیز این گونه برگشت پذیر باشد به طوری که هرچه تحت هجوم و فشار بیرونی و داخلی قرار گرفت دوباره بتواند به حالت اول بازگردد.
وی تاکید کرد:وقتی ضربه های داخلی و خارجی نتواند ما را از هم بپاشد این مفهوم همان مفهوم اقتصاد مقاومتی است.
نوری نائینی افزود: استفاده از آب هم باید همچون اقتصاد مقاومتی برگشت پذیر باشد به طوری که به گونه ای از آب استفاده و آن را مدیریت کنیم که هجمه هایی مثل خشکسالی در دل این مدیریت رفع شود.
وی ادامه داد: طبق گفته بزرگان و دانشمندان حوزه آب، کشاورزی سنتی در ایران یک تعادل در سطح پایین دارد و با وجود اینکه متعادل و کارآمد است اما فقیر است، بنابراین ما باید با استفاده از روش های مختلف همچون معرفی نهاده های جدید این تعادل را به سطح بالاتری بیاوریم.
وی اظهار داشت: در گذشته ایران در دانش آب پیشرو بود و دو تکنولوژی چرخ ایرانی و قنات را به جهان معرفی کرد، هم اکنون نیز در کتب معتبر خارجی هر وقت صحبت از این دو تکنولوژی می شود نام ایران نیز ذکر می شود.
نوری نائینی با تاکید بر اینکه در گذشت زمان، از تکنولوژی های روز برای بهره برداری از آب استفاده نکردیم و به نوعی چشم بسته از آب استفاده کردیم تصریح کرد:از تنها تکنولوژی که به خوبی استفاده کردیم و موجب تخریب سفره های زیرزمینی شد ،موتور پمپ بود که سفره های زیرزمینی را تخریب و از بین برد.
نماینده سابق ایران در فائو با بیان اینکه “میزان بهره برداری آب از قنات با میزان بارندگی در تعادل بود”، گفت: ما این تعادل را با برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی شکستیم و نتیجه آنرا در جای جای کشور را می بینیم.
وی افزود: معیار تولید در هکتار معیاری است که برای اروپای پرآب و زمین کم مناسب است اما در ایران به دلیل کم آبی و فراوانی زمین باید میزان تولید با مصرف هر مترمکعب آب ملاک سنجش و ارزیابی قرار می گرفت که متاسفانه اینطور نشد.
وی ادامه داد: معیار تولید در هکتار که برای کشاورزی شاخص اقتصادی است، معیاری است که در اروپا تعیین شده چرا که در اروپا زمین کم و ارزشمند است در حالی که آب بسیار فراوان دارند.
نوری نائینی ادامه داد: آن وقت در ایران که ما از نظر داشتن زمین مشکلی نداریم اما در دسترسی به آب در مضیقه هستیم از همین شاخص استفاده می شود به جای آنکه بیاییم از شاخص میزان تولید در هر مترمکعب آب استفاده کنیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد